PUTRAJAYA: Seramai 18,792 orang guru baharu telah dilantik sepanjang tahun lepas, menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

KPM dalam kenyataan hari ini memaklumkan daripada jumlah itu, seramai 9,155 orang guru ditempatkan di sekolah rendah manakala 9,637 ditempatkan di sekolah menengah.

"KPM sentiasa bekerjasama erat dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) untuk memastikan isu kekurangan guru di sekolah-sekolah seluruh negara dapat diatasi.

Sinergi kerjasama strategik kedua-dua pihak cukup signifikan dalam memastikan unjuran guru memenuhi keperluan semasa," katanya.

Menurut KPM pengambilan seramai 6,315 graduan bukan pendidikan sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 secara kontrak perkhidmatan seperti yang diumumkan oleh SPP pada minggu lepas adalah cerminan komitmen berterusan kerajaan untuk memastikan unjuran keperluan dan penempatan guru di sekolah dipenuhi.

Menurut KPM, lonjakan penambahan bilangan guru itu adalah komitmen besar Kerajaan MADANI dalam memperkukuhkan agenda reformasi pendidikan dan memartabatkan kualiti pendidikan negara.

Pada Khamis lepas, SPP memaklumkan seramai 6,315 calon berkenaan berjaya dalam temu duga dan layak dilantik sebagai PPP gred DG41 secara kontrak bagi mengisi sebahagian daripada keperluan jawatan itu di semua sekolah di bawah KPM di seluruh negara.

Semua calon yang merupakan lepasan universiti bukan pendidikan di Semenanjung, Sabah dan Sarawak telah ditemu duga dari 18 Sept hingga 9 Nov lepas.

-- BERNAMA