YAN: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengumumkan, kerajaan negeri bersetuju untuk memberikan cuti peristiwa pada 18 Januari 2022 sempena sambutan Hari Thaipusam.

Menurut beliau, keputusan itu dicapai selepas mendapat persetujuan didalam Mesyuarat Mingguna Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang diadakan hari ini (Rabu).

Sehubungan itu, beliau berharap keputusan itu memberikan kegembiraan kepada kumpulan masyarakat yang menyambut perayaan berkenaan.

Katanya, pelaksanaan cuti peristiwa itu perlu dipatuhi oleh semua pihak berdasarkan akta berkaitan.

"Kita sedang meniti laluan ke depan jadi (yang) ke belakang (keputusan tahun lalu), kita tak tengok dah. Cuti peristiwa yang (diberi sebenarnya) kena dibincang sebelum diberikan… cuti peristiwa bukan cuti tiap tiap tahun.

“(Ia) berdasarkan peristiwa (atau perayaan tertentu)… (selepas) sudah dapat kelulusan baru kita bagi, kita harap ini akan beri kegembiraan kepada penganut yang akan menyambut perayaan Thaipusam," kata Sanusi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Majlis Penyerahan Projek Empangan Sabo kepada kontraktor di Titi Hayun di sini, pada Rabu.

Awal tahun ini, keputusan kerajaan negeri tidak memberikan cuti peristiwa pada Hari Thaipusam mencetuskan kontroversi dan rasa tidak puas hati terutama daripada pihak MIC dan DAP.

Dalam reaksinya, Menteri Besar menyifatkan keputusan itu bukannya satu tindakan yang berniat untuk menafikan hak penganut Hindu di negeri Kedah.

Sebaliknya, kata Sanusi, penganut agama Hindu masih boleh menyambut perayaan itu di mana sahaja dengan syarat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) bagi mencegah penularan COVID-19 yang ditetapkan.