KUALA LUMPUR:Institut Keusahawanan Negara Berhad (INSKEN) meraikan kejayaan cemerlang 209 usahawan yang berjaya menamatkan Program Online Onboarding Coaching Programme (E-Board) kohort 1 melalui Majlis Graduasi secara dalam talian.

Menurut Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, INSKEN akan sentiasa tampil ke hadapan untuk membantu usahawan bangkit semula dalam menghadapi krisis pandemik COVID-19 khususnya dalam program bimbingan seumpama ini.

"Selepas empat bulan bermula Julai hingga November 2020, usahawan yang mengikuti program yang terdiri daripada latihan dan bimbingan mencatat 29 peratus peningkatan jualan purata dan 507.17 peratus lonjakan jualan tertinggi direkodkan oleh salah seorang peserta E-Board kohort 1 ini.

"Program E-Board merupakan latihan dan bimbingan yang terbaik bagi mempersiapkan usahawan menghadapi norma baharu selepas pandemik COVID-19.

"Ia sangat penting untuk membantu kesemua golongan usahawan termasuklah kategori mikro mahupun informal bersedia ke arah ekonomi digital," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Namun begitu jelas Wan Junaidi, usaha itu bukan sesuatu yang mudah kerana ia melibatkan golongan tidak mahir dengan penggunaan teknologi dan perniagaan secara dalam talian.

"Usahawan dari kategori ini bukan sahaja perlu diberi latihan malah harus dibimbing secara holistik dan dipantau bagi memastikan skala serta kemahiran perniagaan dapat ditingkatkan untuk berdepan dengan pelbagai cabaran yang bakal mendatang.

"Lebih banyak proses “hand holding” seumpama program E-Board ini perlu dilaksanakan. Oleh itu, syabas dan tahniah diucapkan kepada INSKEN kerana berjaya membimbing usahawan-usahawan untuk berhijrah ke platform digital, sekali gus dapat melonjakkan hasil jualan dengan cemerlang," jelasnya.

Pada masa sama, keberkesanan program itu turut disambut baik oleh salah seorang usahawan yang mengambil pendekatan drastik melakukan tranformasi ke arah digital sejurus perniagaannya terkesan akibat COVID-19.

Semenjak bermulanya kohort 1 program itu pada Julai 2020, pemilik Pusat Pembangunan Ilmu, Teratak Ilmu, Widad Fitriah telah berjaya melonjakkan jualan tertinggi pada Oktober 2020 iaitu sebanyak 525 peratus dalam tempoh tiga bulan bimbingan dijalankan.

Di akhir program, beliau masih mengekalkan pencapaian tertinggi iaitu 507.17 peratus.

Menurut pemilik SFI Niaga, Shamsol Fahimy yang merupakan usahawan pembekal perabot pejabat dan sekolah, beliau hilang punca pendapatan empat bulan berturut-turut ketika bermulanya pandemik COVID-19.

Namun, selepas menyertai program E-Board pada bulan Julai 2020, hasil jualan mula dicipta dan meningkat setiap bulan dengan hanya menggunakan platform WhatsApp.

Di akhir program, beliau mencatatkan 463.04 peratus peningkatan jualan keseluruhan.

Beliau juga merupakan peserta alumni Bumiputera Business Enhancement Programme (BBEP) dan sering mengikuti pelbagai program latihan keusahawanan anjuran INSKEN.

Dalam pada itu, pemilik Hyzu Florist, Hyzurahidayu Haizam pula menjelaskan, bimbingan yang diberikan setiap bulan dapat memastikannya berada di landasan yang betul.

Selain itu, penggunaan bahasa serta sesi bimbingan berkonsepkan tidak terlalu formal membuatkan beliau mudah memahami ilmu yang dicurahkan dan terus dapat dipraktikkan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif INSKEN, Muhd Firdaus Azharuddin menyatakan, majlis graduasi itu bukanlah penamat bagi perjalanan seorang usahawan.

"Kita membuka peluang kepada usahawan untuk terus menyertai program anjuran INSKEN kerana seorang usahawan berjaya tidak akan pernah berhenti menuntut ilmu untuk diaplikasikan dalam perniagaannya.

"Penggunaan landasan digital untuk pemasaran dan penjualan produk memainkan peranan penting bagi membolehkan peningkatan keuntungan jualan," katanya dalam Majlis Graduasi Program E-Board kohort 1 secara dalam talian.

Program itu mendapat penyertaan tinggi dari usahawan di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur dengan pecahan peserta lelaki seramai 99 individu (39 peratus) dan 151 wanita (61 peratus) dari tiga industri iaitu pembuatan (53 peratus), perkhidmatan (45 peratus) dan agrikultur (3 peratus).

Inisiatif penganjuran program E-Board ini sejajar saranan Wan Junaidi dengan memberi fokus untuk memperkukuhkan kemampuan dan kapasiti usahawan mikro, kecil dan sederhana dalam pengunaan platform secara dalam talian.

Kohort kedua program ini sedang dijalankan dan 250 usahawan sedang dilatih untuk meningkatkan hasil jualan melalui platform secara dalam talian.

Manakala kohort ketiga program ini telah dibuka untuk pendaftaran.

Maklumat lanjut mengenai program latihan keusahawanan anjuran Institut Keusahawanan Negara Berhad boleh didapati melalui laman web rasmi INSKEN di www.insken.gov.my.