LUMUT: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Perak menahan sebuah bot tradisional bersama-sama 21 kru warga Indonesia yang dipercayai menceroboh perairan Malaysia berhampiran Kepulauan Sembilan, dekat sini, pada Sabtu.

Pengarah Maritim Negeri Perak, Kepten Maritim Shahrizan Raman berkata, bot yang tiada nombor pendaftaran itu ditahan pada kedudukan 15.5 batu nautika barat laut Kepulauan Sembilan sekitar jam 12.21 petang.

Menurutnya, bot Perkasa 1223 yang sedang melaksanakan rutin rondaan telah dikerahkan ke lokasi serta merta sejurus menerima makluman aduan berkenaan.

“Pada awalnya, maklumat diterima di Pusat Operasi Maritim Negeri Perak bot berkenaan mengalami kerosakan di posisi berkenaan, namun hasil pemeriksaan awal di lokasi mendapati, bot tersebut adalah sebuah bot kayu yang tiada nombor pendaftaran berasal dari Indonesia,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Selanjutnya, kata Shahrizan, dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) anggota bot Perkasa 1223 membuat pemeriksaan rutin ke atas bot kayu itu dan mendapati  21 orang warga Indonesia berada di atas bot terbabit.

Menurutnya, mereka yang terdiri daripada 15 lelaki dan enam perempuan itu dipercayai telah menceroboh perairan negara kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri yang sah.

Katanya, dengan bantuan bot KM Nyalau yang ketika itu melaksanakan operasi Op Benteng, bot tradisional Indonesia itu berjaya ditunda dengan kerjasama sebuah bot nelayan tempatan sehingga ke Pusat Tahanan Vesel.

“Kesemua 21 tahanan berumur lingkungan 25 hingga 55 bersama bot tersebut diiring ke Pusat Tahanan Vesel Kampung Bharu Setiawan Perak bagi siasatan dan tindakan lanjut,” ujarnya.

Beliau memberitahu, jika disabit kesalahan mereka boleh didakwa di bawah Akta Imigresen 1959/63.

Katanya, penahanan itu membuktikan bahawa Maritim Malaysia tidak leka dan sentiasa peka dalam menguatkuasakan undang-undang bagi membendung kegiatan jenayah di laut meskipun negara masih dalam tempoh kelonggaran aktiviti merentas negeri.

“Maritim Malaysia tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak dalam menguatkuasakan undang-undang dan akan mengambil tindakan sewajarnya,” tegasnya.