KUALA LUMPUR: Sebanyak 251 pusat pemberian vaksin (PPV), hospital, klinik kerajaan dan swasta disediakan Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS) bagi program vaksinasi COVID-19 termasuk untuk kanak-kanak yang bermula esok.

Pengarah JKNS, Datuk Dr Rose Nani Mudin berkata, semua pihak yang terlibat telah diberi latihan dan pengendalian cara pemberian vaksin kepada kanak-kanak sebagai persiapan.

Menurutnya, bekalan vaksin jenis Pfizer untuk kanak-kanak di Sabah adalah mencukupi.

"JKNS telah membuat persiapan dengan membuka 251 ppv termasuk hospital, klinik kerajaan dan swasta di seluruh Sabah. Kami memberi latihan kepada semua anggota terlibat dalam PPV ini bagaimana cara pemberian vaksin kepada kanak-kanak melalui dalam talian.

"Ia adalah untuk persiapan supaya mereka tahu dan mengikut prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Rabu.

Dr Rose Nani berkata, pihaknya turut bekerjasama dengan Jabatan Pendidikan Sabah sekiranya ada sekolah yang memohon untuk pemberian vaksin di sekolah.

"Semua itu adalah mengikut permintaan contohnya sekolah swasta yang ingin kami (JKNS) datang memberi vaksin ke sekolah mereka, kami bersedia," katanya.

Selain itu, Dr Rose Nani berkata, mana-mana ibu bapa yang belum mendaftar anak masing-masing diingatkan tidak perlu bimbang kerana mereka boleh walk-in ke hospital atau klinik berhampiran untuk mendapatkan vaksin.

"Pendekatan kami sekiranya ibu bapa datang ke mana-mana PPV yang tersenarai di laman web JKNS, mereka boleh mendapatkan vaksin untuk anak-anak mereka walaupun tanpa temu janji," katanya.