ISKANDAR PUTERI:Projek infrastruktur awam untuk Sistem Transit Rapid (RTS) antara Johor Bahru-Singapura dijangka akan memberi manfaat kepada 323 kontraktor Bumiputera Johor yang akan terlibat secara langsung dalam pembinaannya.

Ini berikutan Malaysia Rapid Transit System Sdn. Bhd (MRTS) selaku anak syarikat milik penuh Mass Rapid Transit Corporation Sdn. Bhd. (MRT Corp) telah memperuntukkan sebanyak 40 peratus daripada pembinaan keseluruhan infrastruktur awam projek itu kepada kontraktor Pusat Pembangunan Kontraktor Johor (JCCD) untuk melaksanakannya.

Menteri Besar Datuk Ir Hasni Mohammad berkata kerja-kerja pembinaan ini termasuklah menyediakan tapak, membina sistem perparitan dan membangunkan bangunan stesen.

Katanya, semua usaha itu akan dilaksanakan menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani MRTS dan JCCD yang dimeterai hari ini.

"Jalinan kerjasama ini melibatkan nilai projek sebanyak RM800 juta yang mana pengagihan kerjanya meliputi nilai sebanyak RM58 juta kepada 167 kontraktor JCCD kelas G1 dan G2; RM187 juta kepada 109 kontraktor G3 dan G4; serta RM150 juta kepada 23 kontraktor G5 dan G6.

"Nilai selebihnya pula adalah untuk kontraktor G7 yang tidak semestinya daripada JCCD, malahan akan melibatkan kontraktor dari negeri lain kerana skop kerjanya memerlukan kepakaran khusus," katanya dalam sidang media selepas menyaksikan majlis menandatangani MoU berkenaan secara maya di Kota Iskandar, di sini, hari ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur negeri Mohd Solihan Badri dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) JCCD Ekmaludin Ishak, manakala MRT Corp diwakili CEO Datuk Mohd Zarif Hashim dan Pengarah Projek RTS Zulkifli Mohamed.

Projek RTS dengan nilai keseluruhan RM3.7 bilion yang menghubungkan Bukit Chagar, Johor Bahru dan Woodlands Singapura mempunyai jajaran sepanjang empat kilometer (km) dengan 2.7km daripadanya berada di Malaysia, manakala 1.3km lagi di Singapura.

Fasa pertama projek dijangka bermula pada Januari tahun depan dan dijangka siap pada akhir 2024 dengan pembukaan penuh dijadualkan pada akhir 2026.

Mengulas lanjut, Hasni berkata kerjasama itu akan turut membantu kontraktor Bumiputera Johor meningkatkan kemampuan mereka dalam industri pembinaan rel.

Ini penting kerana Johor bakal mempunyai projek rel lain pada masa depan termasuk projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Johor Bahru dan Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas-Johor Bahru.

"Kita turut berharap kerjasama ini akan dapat menjadi pencetus dan pemangkin kepada pembudayaan penggunaan sistem pengangkutan awam di Johor," katanya.

Sementara itu, Mohd Zarif menyifatkan kerjasama berkenaan adalah pemula kepada langkah membantu syarikat kontraktor Bumiputera Johor membina rekod prestasi dan menimba pengalaman memandangkan pihaknya berhasrat untuk melibatkan mereka dalam pelbagai projek lain di seluruh negara, termasuk di Kuala Lumpur.

-- BERNAMA