GEORGE TOWN: Sebanyak 64 kes keganasan rumah tangga membabitkan golongan suami direkodkan di Pulau Pinang sejak awal Januari hingga September tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Sosial, Kebajikan dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri Lim Siew Khim berkata berdasarkan rekod Polis Diraja Malaysia (PDRM), jumlah itu menunjukkan penurunan berbanding 105 kes membabitkan lelaki pada tahun lepas.

"Berdasarkan rekod PDRM, sebanyak 450 kes keganasan rumah tangga telah direkodkan di Pulau Pinang bagi tahun lepas namun pada tahun ini, ia berkurangan kepada 288 kes.

"Perincian kes mengikut jantina pada 2022 ialah sebanyak 105 kes membabitkan lelaki dan 346 kes mangsanya adalah wanita manakala tahun ini, 64 kes adalah lelaki dan 224 kes pula wanita," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan lisan Lee Boon Heng (PKR-Kebun Bunga) berhubung keganasan rumah tangga.

Lim berkata keganasan rumah tangga adalah isu global sering berlaku sehingga menjadi norma dalam kalangan masyarakat dan dianggap sebagai satu pergolakan sebuah keluarga yang wajar diselesaikan tanpa campur tangan pihak lain.

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Sungai Pinang itu berkata keganasan rumah tangga merupakan kesalahan jenayah boleh ditangkap di bawah Akta Keganasan Rumah Tangga (AKRT) 1994 (Akta 521) yang dibaca bersama peruntukan di bawah Kanun Keseksaan serta undang-undang bertulis lain.

Beliau berkata mengambil kira keperluan dan kehendak semasa berikutan peningkatan kes keganasan rumah tangga dalam kalangan masyarakat, Akta 521 telah dipinda pada 2012 dan 2017, melibatkan perluasan takrifan keganasan rumah tangga termasuk kecederaan psikologi dan emosi selain fizikal.

Menurut Lim, selain penguatkuasaan undang-undang, kerjasama antara agensi kerajaan dan swasta terlibat dalam pengendalian kes keganasan rumah tangga adalah penting untuk menangani isu berkenaan termasuk pelaksanaan program pendidikan, latihan kekeluargaan dan khidmat kaunseling secara sistermatik.

Sementara itu, mengenai soalan Azman Alang (Bersatu-Teluk Air Tawar) berhubung keganasan rumah tangga membabitkan kaum suami, Lim berkata terdapat pelbagai kes keganasan melibatkan mangsa lelaki iaitu menjadi mangsa perang dingin, tampar dan sindiran.

"Kita bukan tumpukan kepada mangsa golongan wanita sahaja kerana sekarang sudah tak sama malah mereka (lelaki) juga telah berani suarakan (jadi mangsa)," katanya.

-- BERNAMA