KUALA LUMPUR: Seramai 700 veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dianugerah Pingat Jasa Malaysia (PJM) sebagai pengiktirafan atas sifat keperwiraan, keberanian, pengorbanan dan kesetiaan dalam menyumbang kepada kebebasan negara daripada ancaman pengganas komunis.

Kementerian Pertahanan dalam kenyataan malam tadi memaklumkan penganugerahan itu, yang disempurnakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Datuk Seri Muez Abd Aziz di Dewan Perwira, Wisma Pertahanan ATM, telah dilaksanakan sejak 2004.

"PJM hanya dianugerahkan kepada anggota tentera atau bekas anggota tentera yang memenuhi syarat-syarat kelayakan seperti telah berkhidmat atau terlibat dalam operasi secara berterusan selama tiga bulan dan ke atas atau telah bertugas secara langsung tidak kurang dari enam bulan di mana-mana pasukan atau formasi ATM bagi tempoh dari 1 Jan 1969 hingga 2 Dis 1989 bagi operasi menentang Parti Komunis Malaya (PKM).

"Antara syarat lain, veteran tersebut telah berkhidmat atau terlibat dalam operasi secara berterusan selama tiga bulan dan ke atas atau telah bertugas secara tidak langsung tidak kurang dari enam bulan di mana-mana pasukan atau formasi ATM bagi tempoh 1 Jan 1969 hingga 17 Okt 1990 bagi operasi menentang Parti Komunis Kalimantan Utara (PKKU)," menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu juga memaklumkan syarat lain ialah veteran itu telah terbunuh, cedera atau menjadi kurang upaya disebabkan oleh tugas menentang pengganas PKM bagi tempoh 1 Jan 1969 hingga 2 Dis 1989 atau pengganas PKKU bagi tempoh 1 Jan 1969 hingga 17 Okt 1990.

Majlis semalam merupakan penganugerahan pertama yang disempurnakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan setelah Menteri Pertahanan bersetuju mewakilkan kuasa melalui Panglima Angkatan Tentera dan Ketua-Ketua Perkhidmatan ATM untuk menyempurnakan pemakaian PJM melalui Mesyuarat Majlis Veteran Kebangsaan bertarikh 29 Sept 2022.

Turut hadir Ketua Staf Markas ATM Leftenan Jeneral Datuk Arman Rumaizi Ahmad, Timbalan Panglima Tentera Darat Leftenan Jeneral Datuk Seri Mohammad Ab Rahman, Timbalan Panglima Tentera Laut Laksamana Madya Datuk Sabri Zali, Timbalan Panglima Tentera Udara Leftenan Jeneral Datuk Muhamad Norazlan Aris, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM Mejar Jeneral Zambery Jefry Darus serta wakil Persatuan Veteran ATM sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor.

Sehingga kini, seramai 33,632 warga Veteran ATM menerima PJM manakala bagi veteran yang layak dan belum lagi mendapat anugerah itu dijadual menerimanya pada masa akan datang.


-- BERNAMA