KUCHING: Tan Sri Abang Johari Tun Openg mengumumkan Bantuan Khas Sarawakku Sayang (BKSS) 8.0 bernilai RM285.47 juta.

Merangkumi tujuh langkah yang telah diumumkan semasa Bajet Sarawak 2022 pada 12 Oktober 2021, Ketua Menteri Sarawak itu berkata, bantuan tersebut bertepatan dengan usaha pembukaan sektor ekonomi dan sosial menerusi peralihan Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN).

"Saya percaya fasa pemulihan ini akan memberi ruang kepada rakyat untuk terus menjalankan aktiviti ekonomi dan sosial harian demi kelangsungan hidup mereka dan keluarga masing-masing," katanya ketika berucap mengumunkan BKSS 8.0 di Wisma Bapa Malaysia, di sini pada Jumaat.

Tujuh langkah bantuan BKSS 8.0 akan memberikan maanfaat dalam tempoh enam bulan pertama tahun 2022.

Langkah pertama dan kedua merangkumi diskaun bil elektik serta air yang akan memberikan maanfaat kepada 647,000 isi rumah.

Langkah ketiga pula merupakan diskaun 50 peratus sewa Skim Perumahan Perbadanan Pembangunan Perumahan Sarawak (HDC) bernilai RM 2.6 juta.

"Seterusnya pengecualian bayaran sewa kepada Pengusaha Kecil dan Sederhana (PKS) yang beroperasi di premis-premis perniagaan milik badan-badan berkanun dan syarikat-syarikat GLC negeri," katanya.

Kelima, jelas Abang Johari, diskaun 50 peratus sewa pasar dan gerai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) manakala langkah enam merupakan bantuan tunai secara one-off sebanyak RM500 akan diberi kepada pengusaha penambang, pengendali van penumpang, pemandu teksi dan pengendali bas dan van sekolah.

Langkah tujuh pula merupakan geran khas berjumlah RM1,000 secara one-off kepada 87,500 penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan PBT melibatkan perbelanjaan Kerajaan Sarawak sebanyak RM87.5 juta.

Justeru Abang Johari menasihati penjaja kecil dan PKS mengemukakan segala dokumen yang diperlukan dengan lengkap untuk mengelak permohonan mereka ditolak.

"Jawatankuasa Penilaian bagi bantuan ini telah mengenal pasti 22,110 PKS dan 24,322 perusahaan mikro milik usahawan Sarawak yang layak mendapat bantuan.

"Mereka telah dihubungi untuk menghantar dokumen perniagaan yang diperlukan secara dalam talian bagi membolehkan pembayaran dibuat.

"Ini penting kerana proses penilaian dilakukan melalui sistem pengkomputeran yang memerlukan maklumat perniagaan lengkap dan tepat," Jelasnya.

Untuk rekod, setakat tarikh tutup pada Oktober 2021 sebanyak 12,809 PKS telah menghantar dokumen untuk permohonan.

Bagaimana pun, sebanyak 9,955 atau 77.7 peratus PKS didapati mengemukakan dokumen perniagaan yang tidak lengkap sehingga ditolak oleh sistem pengkomputeran menyebabkan pembayaran tidak dapat dibuat.

"Proses verifikasi sedang giat dijalankan dan sehingga Januari 2022 sejumlah RM20.6 juta telah disalurkan kepada PKS dan Perusahaan Mikro yang telah mengemukakan dokumen perniagaan yang lengkap," tambahnya.