KUALA LUMPUR: Pengorbanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam menjaga keselamatan dan kedaulatan negara ternyata dihargai rakyat negara ini apabila menerima sumbangan kewangan bernilai RM1,271,200 sempena Hari Raya Aidilfitri.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata sumbangan tersebut diberikan 48 agensi yang terdiri daripada badan korporat, badan berkanun, syarikat swasta dan persatuan sukarela.

“Pada tahun ini, sebanyak 58 sumbangan telah diterima dalam bentuk barangan dan kewangan.

“Daripada jumlah tersebut, sebanyak 10 penyumbang telah menyumbang dalam bentuk barangan dan 48 penyumbang lagi telah menyumbang dalam bentuk kewangan.

“Jumlah keseluruhan kewangan yang diterima adalah sebanyak RM1,271,200 dan ada peningkatan daripada tahun terdahulu,” katanya pada Majlis Penyampaian Sumbangan Hari Raya Aidilfitri di Wisma Pertahanan Kementerian Pertahanan Kuala Lumpur pada Khamis.

Ismail Sabri turut meluahkan rasa terharu atas usaha yang yang dilakukan bagi menghargai dan mengingati warga tentera yang bertugas di perbatasan negara dan juga di negara lain di bawah panji-panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). 

“Sesungguhnya usaha yang tulus dan ikhlas ini membawa pengertian yang besar bahawa pengorbanan mereka tidak pernah dilupakan apatah lagi dinafikan.

“Usaha murni ini tidak mungkin dapat menepati matlamatnya sekiranya tanpa penglibatan daripada syarikat-syarikat dan ahli korporat yang telah sudi menghulurkan sumbangan sama ada dalam bentuk kewangan atau barangan untuk disampaikan kepada perwira-perwira negara yang akan bertugas pada hari raya nanti.

“Keperihatinan dan keikhlasan mereka melalui sumbangan yang dihulurkan ini telah membuktikan bahawa masyarakat amat menghargai curahan perjuangan dan pengorbanan anggota ATM dalam menjaga tanah air tercinta ini,” katanya.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata ATM telah menyediakan 15,000 beg hari raya yang akan diagihkan kepada anggota yang bertugas menjaga keamanan dan kedaulatan negara pada hari lebaran nanti.

“Jumlah ini adalah bagi anggota yang bertugas di perbatasan negara samada di Semenanjung, Sabah, Sarawak dan juga di luar negara di bawah misi panji-panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

"Kita akan pastikan sumbangan hari raya yang telah disediakan ini akan dapat dihantar ke destinasi sama ada di dalam mahupun di luar negara sebelum menjelang Hari Raya Aidilfitri," katanya lagi.