KUALA LUMPUR:Penggunaan air laut sebagai sumber untuk disalurkan kepada pengguna pada masa hadapan merupakan antara perancangan Air Selangor, kata Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor), Suhaimi Kamaralzaman.

Suhaimi menjelaskan kaedah itu mungkin akan digunakan kerana permintaan air di Lembah Klang dijangka akan lebih meningkat pada masa hadapan.

"Di dalam jangka masa panjang, mungkin 30 atau 40 atau 50 tahun akan datang, di mana ketika itu mungkin permintaan terhadap air di Selangor sangat tinggi, jadi terpaksa kami beralih kepada laut seperti Singapura dan negara-negara di Timur Tengah.

"Kami (Air Selangor) tidak boleh elakkan memang terpaksa dibuat kaedah tersebut tetapi kami akan berusaha untuk memaksimakannya.

"Apa yang kami akan lakukan ialah contohnya air dari kumbahan boleh dirawat dan disalurkan kepada industri bukan untuk minuman tapi untuk kegunaan industri," katanya.

Selain itu, Suhaimi menjelaskan pihak Air Selangor akan menggunakan tasik-tasik pinggiran sungai sebagai teknologi baharu rawatan air sebelum disalurkan kepada pengguna.

Katanya, kaedah itu merupakan perancangan jangka sederhana Air Selangor bagi mengatasi krisis air di Lembah Klang.

"Di dalam jangka sederhana, memang sumber alternatifnya ialah selain air di hulu atau di empangan, kami ada membuat perancangan untuk mengambil lebih ke hilir, umpamanya air di Sungai Klang.

"Air Sungai Klang terus mengalir ke air laut, kami ada perancangan untuk mengambil air Sungai Klang di hilir dan membina loji selepas rawatan melalui tasik-tasik pinggiran sungai.

"Itulah teknologi baharu yang kami gunakan ialah menggunakan tasik-tasik pinggiran sungai sebagai pre-treatment loji rawatan air tersebut," katanya lagi.


Manakala Prof Madya Dr Sumiani Yusoff dari Institut Sains Samudera dan Bumi Universiti Malaya berpendapat isu pencemaran air dan sungai boleh dielakkan sekiranya pihak berkuasa sewenang-wenangnya memberikan sebarang bentuk kelulusan untuk membangunkan kilang berhampiran hulu sungai.

Menurut Dr Sumiani, langkah itu penting bagi memastikan air dan juga sungai tidak tercemar hingga mengganggu pengguna.

"Pihak berkuasa juga perlu memastikan pembangunan dan apa juga yang hendak dilakukan di hulu perlu diberikan perhatian yang sewajarnya.

"Tidak boleh diberikan sewenang-wenangnya kelulusan operasi atau pembangunan kilang atau industri yang ada potensi untuk mencemarkan sungai.

"Jadi di sini kita faham bahawa ada banyak pihak yang diperlukan untuk bekerjsama untuk memastikan air dan sungai tidak tercemar," katanya.

Suhaimi dan Dr Sumaini berkata demikian ketika ditemu bual dalam rancangan Agenda AWANI berjudul "Kelestarian dan cabaran menguruskan bekalan air di Lembah Klang".