PUTRAJAYA: Malaysia dan Brunei membincangkan langkah meneroka potensi kerjasama dalam bidang penternakan udang, penyelidikan dan pembangunan pertanian selain pengeksportan produk ternakan.

Ia merupakan antara perkara tumpuan yang dibincang ketika Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan Brunei Datuk Dr Awang Abdul Manaf Metussin melakukan kunjungan hormat ke atas Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu.

Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) dalam kenyataan malam Sabtu memaklumkan Mohamad turut menerima kunjungan hormat daripada Menteri Pertanian, Perhutanan dan Perikanan Kemboja Dith Tina semasa Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Pertanian dan Perhutanan (AMAF) ke-45, yang berlangsung di ibu negara sejak 2 Okt lepas dan melabuhkan tirainya pada Jumaat.

Menurut KPKM, Kemboja telah mempelawa Malaysia melabur dalam bidang pertanian di negara itu dan menawarkan untuk mengeksport beras ke negara ini.

"Pertemuan ini merupakan yang pertama antara kedua-dua rakan sejawat Mohamad yang bertujuan memperkukuhkan kerjasama perdagangan dalam sektor pertanian," menurut kenyataan itu.

Untuk rekod, nilai perdagangan pertanian antara Malaysia dan Brunei pada 2022 ialah sebanyak RM1.05 bilion manakala nilai perdagangan pertanian antara Malaysia dan Kemboja mencatat peningkatan sebanyak 17 peratus iaitu RM452.8 juta pada 2022 berbanding RM375 juta pada 2021.

Malaysia menjadi tuan rumah AMAF ke-45 dalam usaha memperkukuh kedudukan ASEAN sebagai 'bakul makanan dunia' selain memacu kerjasama lebih erat antara negara anggota bagi memelihara keterjaminan makanan di rantau ini.

Mesyuarat itu merupakan kali ketiga Malaysia menjadi tuan rumah selepas AMAF ke-25 dan AMAF ke-35 yang masing-masing berlangsung pada 2003 dan 2013.

Bertemakan Growing Together: Advancing Asean Agriculture And Forestry For Sustainable Development, AMAF ke-45 disertai negara anggota ASEAN iaitu Brunei, Kemboja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam bersama China, Jepun serta Korea Selatan.

-- BERNAMA