KUALA LUMPUR:Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) pada Ahad mengeluarkan Amaran Cuaca Buruk (peringkat jingga) di tiga negeri iaitu Perlis, Kedah dan Perak.

Ia melibatkan seluruh negeri Perlis serta daerah-daerah Kubang Pasu, Padang Terap, Sik, Baling, Kulim dan Bandar Baharu di Kedah; dan Kerian, Larut, Matang, Selama dan Hulu Perak di Perak.

Menurut MetMalaysia dalam satu kenyataan pada Ahad, ia berikutan keadaan hujan yang masih berterusan di negeri-negeri pantai barat Semenanjung.

"Angin kencang barat laut dan timur laut berkelajuan 40 - 50 km/jam dengan ombak mencapai 3.5 meter dijangka berlaku di perairan negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Kelantan dan Terengganu dalam tempoh tersebut.

Amaran Cuaca Buruk dan Waspada. - MetMalaysia

"Kejadian ini boleh mendatangkan risiko limpahan air laut di pesisir pantai dan muara sungai kawasan terbabit," jelas kenyataan tersebut.

Dalam pada itu, Amaran Cuaca Waspada (kuning) turut dikeluarkan di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Kelantan dan Terengganu.