ALOR SETAR: Sebuah ambulans yang sedang membawa pesakit COVID-19 terbalik selepas terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori di Kilometer 52.6 Lebuhraya Utara Selatan, berhampiran Tol Alor Setar Selatan, di sini.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah, Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kemalangan itu pada jam 4.20 petang pada Jumaat.

Katanya, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Raja telah dikejarkan ke lokasi kejadian.

"Sebaik tiba di lokasi, didapati lori yang dipandu lelaki berusia 59 tahun bersama kelindannya berusia 56 tahun itu terbabit dalam kemalangan dengan sebuah ambulans.

"Ambulans itu membawa seorang pesakit COVID-19, seorang pegawai perubatan dan pemandu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamadul Ehsan berkata, pesakit COVID-19 itu kemudian diasingkan ke lokasi selamat oleh pembantu perubatan.

Beliau berkata, kelindan lori itu mengalami kecederaan parah akibat tercampak keluar dari lori yang dinaiki.

"Mangsa kemudian menerima rawatan awal oleh seorang doktor yang ketika itu berada di lokasi kejadian sebelum dibawa ke hospital oleh ambulans Kementerian Kesihatan (KKM) yang tiba tidak lama kemudian.

"Tindakan (pihak) BBP Jalan Raja membantu mengawal keadaan sebelum ketibaan pihak KKM namun tiada mangsa dilaporkan tersepit dalam kejadian itu," katanya.

Ini merupakan kejadian kedua kemalangan melibatkan ambulans membawa pesakit COVID-19 selepas kejadian sebelum ini berlaku pada 9 April lalu di mana sebuah ambulans terbalik dalam kemalangan dengan sebuah kereta Proton Exora di lampu isyarat Plaza Tol Utara, Jalan Langgar.