KUALA LUMPUR: Penganjuran Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Pameran Keselamatan Kebangsaan (NATSEC) Asia 2022 dijangka dapat membuka lebih ruang kerjasama di antara negara serantau dan global.

Menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, ia bagi memastikan setiap ancaman dihadapi negara Asia yang lebih serius ketika ini boleh ditangani.

"Ketika ini, rantau Asia sedang berhadapan dengan pelbagai ancaman yang serius berbanding sejarah sebelum ini.

"Untuk melindungi negara daripada ancaman ini, menjadi keutamaan kerajaan pusat, di mana ia memerlukan persediaan dan kompetensi dari pelbagai bidang.

"Setiap ancaman itu perlu dihadapi dengan kerjasama dari negara serantau sebagai satu pasukan," jelasnya.

Lebih lagi tambah Hishamudin apabila ancaman itu merentasi sempadan negara serta isu transnasional.

Justeru, dengan kerjasama terjalin di antara negara-negara termasuk teknologi pertahanan serta keselamatan Hishammuddin berkata, ia boleh menghasilkan impak yang lebih besar.

"Aspirasi dan impian yang tinggi ini boleh dicapai sekiranya kita yakin. Bagaimanapun, hasil berimpak tinggi hanya boleh dicapai dengan kerjasama negara lain, terutamanya negara serantau dalam berdepan isu transnasional dan isu merentasi sempadan.

"Justeru, kerjasama yang kukuh di rantau Asia serta peringkat global adalah amat penting dalam mencapai matlamat ini," katanya ketika merasmikan Pameran DSA dan NASTEC 2022 di ibu negara pada malam Ahad.

Turut hadir menyaksikan perasmian itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin serta kepimpinan tertinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Dalam pada itu, Hamzah berkata, menerusi pameran itu juga boleh membantu negara mendepani ancaman jenayah siber yang semakin licik.

"Mengikut statistik PDRM, pada tahun 2019 sebanyak 13,000 jenayah siber dilaporkan dengan kerugian mencecah RM539 juta dan jumlah ini terus meningkat kepada 17,000 kes pada tahun 2020.

"Tahun lalu, kes jenayah siber meningkat kepada lebih 20,000 kes dengan jumlah kerugian mencecah RM560 juta. Sehingga Februari tahun ini, sebanyak 3,273 kes telah dilaporkan dengan RM114 juta kerugian dicatatkan," katanya.

Jelasnya, antara jenayah siber yang sering dilaporkan di negara ini melibatkan penipuan, peras ugut dan pelaburan.

Malah perniagaan tempatan serta organisasi awam juga turut tidak terlepas daripada jenayah siber ini.

Justeru tambah Hamzah, menerusi pameran DSA dan Nastec 2022 boleh memainkan peranan dalam menyediakan penyelesaian jenayah siber menerusi teknologi terkini.

"Ini adalah contoh di mana DSA dan NATSEC boleh menjadi peranan sebagai instrumen penting.

"Malah menerusi pameran teknologi dan servis terkini, DSA boleh menjadi platform untuk menggalakkan lebih banyak perkongsian asing diwujudkan dalam mencapai objektif mengukuhkan pertahanan dan keselamatan serantau," katanya lagi.

Bertemakan 'Memajukan Era Baharu Pertahanan dan Keselamatan', Pameran DSA dan Nastec 2022 bakal berlangsung selama tiga hari bermula Isnin di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC).

Pameran itu juga bakal melibatkan lebih 1,000 syarikat pertahanan dan keselamatan dari lebih 54 buah negara.

Antaranya, Amerika Syarikat, Austria, Perancis, Jerman, Indonesia, Itali, Sepanyol dan Turki.