MELAKA TENGAH: Seorang anggota tentera terjatuh sebelum disahkan meninggal dunia selepas menyertai Program Larian Bersama Bomba 2024 Malaysia Madani di Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Banda Hilir malam Sabtu.

Allahyarham Staf Sarjan Mohd Irfan Faizal Ismail, 41, meninggal dunia ketika mendapat rawatan di Hospital Melaka kira-kira jam 10.25 malam.

Terdahulu, dia sempat merakamkan gambar kenangan bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Duyong, Datuk Mohd Noor Helmy Abd Halem, sebelum acara larian bermula.

Mohd Noor Helmy yang turut menyertai larian itu berkata, mangsa dikatakan telah berjaya menyelesaikan larian sejauh lima kilometer dan rebah ketika sesi cabutan bertuah berlangsung.

"Allahyarham sempat berswafoto bersama saya serta beberapa peserta lain sebelum memulakan larian dan kemudian lebih kurang pukul 10 malam saya dimaklumkan mangsa rebah dan dibawa ke Hospital Melaka menaiki ambulans.

"Kemudian saya dimaklumkan Allahyarham telah menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 10.25 malam ketika sedang menerima rawatan dan saya juga telah ke Jabatan Forensik Hospital Melaka untuk menziarahi waris mangsa," katanya ketika dihubungi di sini.

Difahamkan Allahyarham yang bertugas di Markas 1 Briged, Kem Rasah, Negeri Sembilan telah menyertai tentera pada Jun 2004 dan dijadualkan pencen pada Jun tahun hadapan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Christopher Patit berkata pihaknya mengklasifikasikan kes sebagai mati mengejut dan tiada sebarang unsur jenayah.

Ujarnya, mangsa telah cuba diberi bantuan pernafasan selama 30 minit ketika berada di Zon Merah Hospital Melaka, namun tidak berjaya diselamatkan.

"Isteri mangsa ini memaklumkan bahawa suaminya mempunyai sejarah penyakit darah tinggi sejak setahun yang lalu dan ada mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Gemas, Negeri Sembilan.

"Hasil bedah siasat yang telah dijalankan juga mendapati punca kematian adalah Coronary Atherosclerosis iaitu serangan jantung di mana tiga salur darah jantung tersumbat menyebakan oksigen berkurangan dan menyebabkan kematian," katanya dalam kenyataan di sini.

Urusan pengebumian akan dilaksanakan secara istiadat daripada Markas 1 Briged dan pasukan 4 Rejimen Artileri Diraja dan jenazah dijangka akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Kuala Paya, Segamat, Johor.