KUALA LUMPUR: Arab Saudi mempelawa komuniti perniagaan Malaysia untuk melabur dalam pelbagai projek di bawah Wawasan 2030 negara itu dan memanfaatkan kemudahan yang ditawarkannya kepada pelabur asing.

Ketika membuat gesaan itu, Duta Arab Saudi ke Malaysia, Datuk Dr Mahmoud Hussein Saeed Qattan berkata, terdapat pelbagai peluang pelaburan yang menarik ditawarkan Arab Saudi dan syarikat Malaysia dialu-alukan untuk melabur, terutamanya dalam sektor perindustrian.

Sektor perindustrian merupakan elemen penting dalam kepelbagaian ekonomi negara itu selaras dengan Wawasan 2030, manakala Malaysia merupakan antara negara perindustrian terkemuka, boleh mengintai peluang yang ada.

"Mesej saya kepada komuniti perniagaan Arab Saudi dan Malaysia adalah untuk terus meningkatkan komunikasi dan kerjasama antara kedua-dua negara, di samping bertukar-tukar maklumat berkaitan peluang komersial dan pelaburan yang tersedia dalam semua sektor," katanya kepada Bernama sempena Hari Kebangsaan ke-92 Arab Saudi yang disambut setiap 23 Sept.

Kerajaan moden Arab Saudi, ditubuhkan oleh Raja Abdulaziz Al-Saud pada 1932, merupakan negara terbesar di Semenanjung Arab.

Qattan juga menegaskan bahawa terdapat peluang kerjasama dalam sektor pelancongan, kebudayaan dan hiburan, di mana negara itu berusaha membangunkan projek hiburan baharu menerusi Wawasan 2030, menganjurkan acara dan festival di peringkat antarabangsa serta membangunkan tapak sejarah dan warisan.

"Syarikat terkemuka Malaysia dalam bidang pelancongan, hiburan dan kebudayaan boleh melabur dalam projek ini.

"Kami juga berhasrat membangunkan industri kesihatan, termasuk pusat hiburan keluarga dan projek tenaga semula jadi, di mana syarikat Malaysia dipelawa untuk melabur," kata duta itu lagi.

Wawasan 2030 telah dilancarkan pada April 2016 dengan pelan hala tuju dirangka oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al-Saud.

Ia mewakili pelan pembangunan negara yang komprehensif bertujuan mengubah kerajaan supaya menjadi model terkemuka dunia dengan memperkasa rakyatnya serta mewujudkan ekonomi yang pelbagai dan makmur di samping membina masyarakat cergas dan sihat.

Ia juga berfungsi sebagai rangka kerja strategik mengurangkan kebergantungan Arab Saudi terhadap minyak, mempelbagaikan sumber ekonominya dan membangunkan sektor perkhidmatan awam seperti kesihatan, pendidikan, infrastruktur, rekreasi dan pelancongan. - BERNAMA