GOMBAK: Di sebalik memberi tumpuan kepada kepelbagaian, anggota ASEAN kini lebih menekankan keinginan yang sama dan kehendak kolektif, untuk mewujudkan rantau yang aman, selamat, stabil, serta mempunyai pertumbuhan ekonomi dan sosial yang mampan.

Menteri Luar Negeri Datuk Seri Zambry Abdul Kadir berkata, ASEAN hari ini menghadapi pelbagai cabaran, antara lain – persaingan merebut kuasa; ketidaktentuan; jurang pembangunan; kemelesetan sumber; serta ancaman perubahan iklim.

Atas sebab itu beliau berkata, melalui tema ASEAN tahun ini – ASEAN Matters: Epicentrum of Growth – ASEAN memilih untuk meningkatkan usaha bagi memastikan rantau ini terus aman, stabil dan makmur, serta mempromosi pertumbuhan yang inklusif, berdaya tahan dan mampan.



“Usaha kolektif kami telah mewujudkan blok ekonomi yang kukuh dan dinamik, memacu pertumbuhan dan pembangunan di rantau kami - blok serantau yang berpengaruh yang mampu menyatukan negara-negara yang mempunyai kekuatan ekonomi strategik untuk memupuk kerjasama yang meluas.

“Keupayaan kami untuk membawa kuasa besar ke meja untuk dialog dan kerjasama menunjukkan "kuasa bersidang" ASEAN.

“Oleh itu, ASEAN boleh memanfaatkan kekuatan ini untuk bekerjasama dengan rakan kongsi luarnya ke arah melabur dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi mampan yang inklusif, bagi memastikan daya tahan dan kemakmuran untuk generasi akan datang,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Sambutan Hari ASEAN ke-56 di Pusat Kebudayaan UIAM, anjuran secara bersama pihak kementerian dan Sejahtera Centre for Sustainability and Humanity UIAM, di Gombak, Selangor dengan tema Promoting Regional Sustainable Growth.

Berucap lanjut, Zambry berkata, selari dengan usaha ASEAN, Malaysia telah menggariskan pertumbuhan ekonomi hijau sebagai inisiatif menangani ancaman perubahan iklim, serta menyokong agenda keamanan sejagat dan pembangunan ekonomi mampan.

“Perjalanan ke arah mencapai pertumbuhan mampan merupakan perjalanan yang bercita-cita tinggi, yang memerlukan kolaborasi merentas sektor, yang dapat memperkasakan rakyat melalui pendidikan berkualiti tinggi, menyemarakkan inovasi, serta memupuk penyertaan digital.

“Pusat-pusat pengajian tinggi boleh memainkan peranan yang cukup penting dalam mempromosi dan menggerakkan tujuan ini,” katanya lagi.