Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali setuju supaya satu sistem percukaian yang lebih efektif diperkenalkan di negara ini.

Ujar beliau, sistem percukaian baharu itu mestilah tidak membebankan rakyat khususnya golongan B40.

“Kita setuju supaya sistem percukaian yang lebih efektif diperkenalkan dan jangan membebankan rakyat terbanyak, khususnya golongan B40.

“Kita harus melihat satu sistem percukaian yang lebih menyeluruh. Pada masa kini, kita yakin, walaupun SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan) ini kutipannya akan berkurangan, tapi dengan satu sistem yang efektif, kita boleh tutup semua yang tiris dan bocor dan kurangkan belanja awam sekali gus kita akan dapat tingkatkan hasil,” ujarnya ketika ditemui media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau sebelum itu menggulung Perbahasan Kajian Separuh Penggal, Rancangan Malaysia Kesebelas di Dewan Rakyat petang tadi.

Tambah beliau, hasil negara tidak semestinya melalui cukai sebaliknya menerusi urus tadbir kewangan termasuk system tender yang baik.

“Kita ada mekanisma lain seperti menerusi tender tebuka, pembidaan terbuka dan juga tidak ada bocor selain menjamin prinsip ‘value for money’. Ini semua akan dapat meningkatkan hasil negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya berkenaan pandangan beliau susulan belanjawan bayangan Barisan Nasional (BN) hari ini yang mengetengahkan penambahan beberapa jenis cukai selain melaksanakan semula Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada kadar tiga peratus.

Mengulas berkenaan cadangan pelaksanaan semula GST oleh BN, Mohamed Azmin berkata ia tidak akan dilaksanakan semasa pentadbiran Kerajaan Pakatan Harapan.

“Bagi pihak kerajan, hari ini kita telah sifarkan kadar GST, jadi tidak timbul laksana GST pada kadar tiga peratus.

“Ini janji kita kepada rakyat untuk menghapuskan GST dan memperkenalkan SST dan ia telahpun dilaksanakan.

“Kalau BN ingin kemukakan manifesto atau cadangan mereka, kita serah kepada rakyat untuk menerima atau tidak cadangan itu,” katanya.