KUALA LUMPUR: Datuk Seri Azalina Othman Said hari ini memulangkan paku buah keras kepada pembangkang selepas ahli-ahli Parlimen berkenaan enggan membahaskan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2021 di Dewan Rakyat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) itu berkata, blok pembangkang tidak seharusnya takut untuk membahaskan laporan itu, sebaliknya menggunakan ruang berkenaan bagi mewakili suara rakyat.

Dalam masa yang sama, Ahli Parlimen Pengerang itu meluahkan rasa terkilan selepas mendakwa semua ahli Parlimen pembangkang tidak memasuki Dewan Rakyat ketika sesi perbahasan berlangsung.

"Sekurang-kurangnya yang dibahaskan itu boleh dipertengahkan dan menjadi keutamaan dalam perbincangan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

"Kita nak tegur untuk kebaikan bagi rakyat kerana ini duit rakyat bukan duit kita, bukan duit mak bapak kita? Tak akan itu pun tak boleh Yang Dipertua? Sampai semua pun (Ahli Parlimen pembangkang) tak ada (dalam Dewan Rakyat). Tadi saya nampak ada seorang, lepas itu kena keluar.

"Saya betul-betul terkilan tetapi tak apa nak buat macam mana mereka takut, (tetapi) saya tak tahu nak takut kan apa?," kata Azalina ketika membahaskan LKAN 2021 di Dewan Rakyat pada Selasa.

Mengulas lanjut, Azalina berkata, LKAN 2021 terpaksa dibahaskan pada sesi kali ini kerana Parlimen pada 2021 tidak dapat bersidang berikutan Proklamasi Darurat.

"Kita perbahaskan pada 2023 sebab yang tutup rumah demokrasi ini pun mereka juga.

"Saya kena bebelkan sikit sebab cara mereka bercakap ini macam kita ini kerajaan yang begitu zalim, dan semua tak ikut undang-undang. Kalau kita betul tak ikut undang-undang, tak kan la kita buat dalam rumah demokrasi ini," tambah Azalina.

Dalam masa yang sama, Azalina berkata sepanjang lima penggal bergelar ahli Parlimen, beliau tidak pernah mendengar mana-mana ahli Parlimen baik backbencher, frontbench, atau pembangkang, tidak boleh langsung berbahas mengenai satu-satu laporan, selain daripada laporan PAC.

"Tak kan lah kita menafikan suara (rakyat) melalui kita ahli Parlimen, dan meletakkan hanya suara rakyat melalui PAC yang (dianggotai) kurang daripada 20 orang?," soalnya lagi.

Terdahulu, blok pembangkang mempersoalkan tindakan kerajaan yang membawa usul agar LKAN 2021 dibahaskan di Dewan Rakyat.

Ketua Whip Perikatan Nasional (PN), Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, tindakan itu bercanggah dengan Perkara 107 Fasal 1 Perlembagaan Persekutuan kerana LKAN perlu dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu sebelum dibentang dan dibahaskan di Dewan Rakyat.

Selain itu, Takiyuddin berkata, amalan dalam Parlimen Malaysia, LKAN tidak pernah dibahaskan di Dewan Rakyat, sebaliknya jika terdapat teguran-teguran oleh ketua audit, PAC bertanggungjawab memanggil saksi-saksi termasuk menteri untuk memberikan keterangan.