GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang menegaskan bahawa sistem parkir pintar Penang Smart Parking (PSP) mengalami masalah teknikal dan bukan serangan siber, semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Perancangan Bandar dan Desa negeri, Jagdeep Singh Deo berkata masalah teknikal itu dikesan pada 10.03 pagi semalam melibatkan sistem e-dompet pengguna PSP yang memaparkan baki sebanyak RM4.40.

Katanya transaksi pembayaran parkir serta transaksi lain di dalam sistem PSP masih boleh dijalankan seperti biasa.

"Saya ingin memaklumkan bahawa tiada sebarang unsur serangan siber berlaku terhadap sistem PSP dan rekod serta baki e-dompet pengguna juga tidak akan terjejas. Sukacita juga saya maklumkan bahawa perkhidmatan sistem PSP juga telah dibaik pulih dan beroperasi seperti sediakala," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

PSP merupakan inisiatif kerajaan negeri Pulau Pinang bagi menggantikan sistem kupon dengan kesemua pembayaran dilakukan menerusi aplikasi telefon pintar di bawah Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) yang diperkenalkan sejak 2019.

Semalam, ribuan pengguna aplikasi tersebut terkejut apabila mendapati baki akaun dalam e-dompet bertukar menjadi RM4.40 disebabkan oleh masalah teknikal, walaupun baki amaun mereka adalah lebih tinggi sebelum ini.

Selain itu, Jagdeep berkata penggunaan aplikasi sistem PSP yang telah dimuat turun oleh pengguna di Pulau Pinang adalah sebanyak 746,687 kali setakat 18 Jan lepas, dengan jumlah kutipan tempat parkir kereta yang direkodkan sebanyak RM29.10 juta bagi kedua-dua pihak berkuasa tempatan (PBT).

Katanya PSP bertujuan memudahkan rakyat negeri ini mendapatkan petak tempat letak kereta yang kosong tanpa perlu mencari dalam tempoh masa yang lama selain memudahkan sistem penguatkuasaan oleh PBT apabila pihak penguat kuasa tidak perlu membuat rondaan secara berkala.

"Model pembiayaan bagi projek PSP ini adalah melalui inisiatif pembiayaan swasta (PFI) dengan syarikat operator iaitu pihak HeiTech Padu Berhad akan membiayai keseluruhan projek sepanjang tempoh kontrak dan pembahagian hasil akan dilakukan mengikut kadar yang telah dipersetujui oleh pihak syarikat dan kedua-dua PBT sepanjang tempoh kontrak," katanya.

Tambahnya, terdapat 12,000 tempat letak kereta telah digazetkan di kawasan MBPP, manakala 24,000 petak letak kereta pula adalah di kawasan MBSP.

-- BERNAMA