IPOH: Balai Seni Negara memerlukan lebih banyak pengisian seni yang mampu merancakkan lagi sektor pelancongan dalam negara.

Ketua Pengarahnya,  Amerrudin Ahmad berkata justeru ketika ini pihaknya sedang mencari lebih ramai rakan kerjasama atau pihak yang mampu mengenal pasti para penggiat seni tanah air yang boleh diketengahkan lagi.

Menurut beliau Balai Seni Negara juga mahu semua karya seni yang dihasilkan mampu menjana pendapatan kepada pengkaryanya.

Katanya usaha berkenaan selari dengan tumpuan Balai Seni Negara di bawah segmen Ekspresi Artistik iaitu Kreatif Ekonomi.

“Balai Seni Negara di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya ini kita memerlukan pengisian-pengisian untuk sektor pelancongan.

“Pelancong datang nak bawa balik apa, dan hendak merasai pengalaman. Jadi di sini peranan kita dalam sektor budaya dan seni ini, untuk membuat pengisian-pengisian itu supaya secara tidak langsung,kita akan menggerakkan ekonomi melalui  pengisian seni dan budaya ni.

“Salah satunya inilah melalui seni cetak. Seni ini adalah satu salah satu medium yang paling merakyatkan yang mana semua orang boleh guna, semua orang boleh pakai dan hasilkan seni cetakan ini. Malah orang ramai juga boleh membelinya.

“Misalnya di Perak ini pula merupakan salah satu negeri yang kerap menjadi salah satu tumpuan pelancong.

“Di sini ada banyak rumah tumpangan, tempat-tempat penginapan, hotel dan sebagainya. Jadi saya berpandangan ruang-ruang di dalam premis berkenaan juga patut dihiasi dengan khazanah seni seperti itu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Pameran Seni ‘Permulaan’ oleh Kumpulan Seni Blok 22 di pekarangan People Of Remarkable Talents (PORT) Ipoh pada Isnin.

Ia dirasmikan Ahli Lembaga Pengarah PORT merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Perak Datuk Zainol Fadzi Paharudin.

Hadir sama, Pengurus Besar Port, Nur Hanim Khairuddin.

Pameran Seni Cetak itu memaparkan 23 karya seni oleh 12 peserta yang telah menjalani beberapa siri bengkel Seni Cetakkan oleh sebuah kolektif seniman, CHETAK 17, pada bulan ini di PORT.

Pameran anjuran PORT dan Blok 22 selain disokong Balai Seni Negara itu berlangsung Black House PORT dekat sini, bermula 18 sehingga 31 Julai.

Dalam pada itu, Amerrudin berkata Balai Seni Negara turut menggalakkan perkembangan aktiviti-aktiviti seni berkaitan di luar Kuala Lumpur melalui Tabung Bantuan Seni.

Katanya, inisiatif yang telah bermula sejak 2008 itu menyediakan bantuan kewangan khususnya kepada penggiat seni sama ada individu atau berkumpulan sebanyak RM100,000 ke bawah.

“Setakat pada tahun lalu, sekitar 60 permohonan telah diterima Balai Seni Negara. Daripada itu, 48 permohonan telah diluluskan dengan peruntukkan berjumlah RM1.2 juta,” ujar beliau.

Dalam perkembangan sama, Zainol Fadzi memberitahu Sekretariat Usahawan Negeri Perak (STeP) membuka ruang kepada penggiat-penggiat seni di negeri itu untuk berdaftar dengan agensi berkenaan.

Katanya melalui usaha berkenaan, mereka boleh menerima makluman-makluman semasa berkenaan geran, pinjaman dan program bimbingan yang  boleh membantu dari segi keusahawanan dalam bidang yang diceburi.