KUALA LUMPUR: Bangladesh dan Malaysia terus memperkukuh kerjasama dua hala dalam pelbagai bidang, kata Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia Md. Golam Sarwar.

Kerjasama itu termasuk dalam sektor penggajian pekerja, pendidikan, perdagangan, pelaburan, bantuan ekonomi dan teknikal, budaya, tenaga, pelancongan serta pembangunan sumber manusia.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya sempena Ulang Tahun Kemerdekaan ke-51 dan Hari Kebangsaan Bangladesh serta Ulang Tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-Bangladesh di sini pada Rabu.

Pesuruhjaya Tinggi itu turut menekankan mengenai kemajuan luar biasa dalam sektor sosioekonomi di bawah kepimpinan Perdana Menteri Sheikh Hasina dan hasrat untuk menjadi Sonar Bangla (Emas Bangladesh) menjelang 2041 seperti diimpikan Bapa Kemerdekaan Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman.

Sementara itu, Menteri Kebajikan Ekspatriat dan Pekerjaan Luar Negara, Imran Ahmad berkata hubungan dua hala yang sangat baik terjalin antara Dhaka dan Kuala Lumpur berdasarkan nilai kebersamaan, kepercayaan dan sejarah.

Beliau menzahirkan kesediaan Bangladesh menghantar pekerja baharu ke Malaysia menerusi proses yang adil dan telus.

Di samping itu beliau turut berterima kasih kepada kerajaan Malaysia atas usaha dan sokongannya kepada rakyat Rohingya dalam pelbagai forum antarabangsa.

Menteri Dalam Negeri Bangladesh, Asaduzzaman Khan dalam ucapannya menekankan tentang perjalanan transformasi Bangladesh di bawah kepimpinan dinamik Perdana Menteri Sheikh Hasina.

Beliau berkata Bangladesh kini sudah mampu bangkit daripada peperangan dahsyat pada 1971.

-- BERNAMA