KUALA LUMPUR: Bangladesh dan Malaysia telah melangkau jauh dalam hubungan dua hala yang telah bertapak 53 tahun lepas dengan mengukuhkan pelbagai bidang kerjasama dan perkongsian, kata Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia Md. Shameem Ahsan.

Md. Shameem berkata kedua-dua negara telah menjalinkan kerjasama dalam perdagangan dan pelaburan, kesalinghubungan, sumber manusia, pendidikan, pelancongan dan budaya, pembuatan dan pertanian.

Dalam ucapannya pada majlis resepsi sempena ulang tahun ke-53 Kemerdekaan dan Hari Kebangsaan Bangladesh pada Jumaat, Md. Shameem berkata Malaysia merupakan negara pertama dari rantau Asia Tenggara yang mengiktiraf Bangladesh sebagai negara merdeka (31 Jan 1972).

Beliau juga mengimbas kembali lawatan bersejarah ke Malaysia oleh Presiden pertama Bangladesh Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman pada 1973 yang meletakkan batu asas bagi Bangladesh yang merdeka dalam hubungannya dengan Malaysia.

Md. Shameem berkata pembangunan sosioekonomi yang dicapai oleh Bangladesh di bawah kepimpinan Perdana Menteri Sheikh Hasina yang berwawasan telah menjadikan Bangladesh sebagai rakan kongsi penting dan saling menguntungkan bagi Malaysia.

"Bangladesh dan Malaysia menikmati hubungan dua hala yang sangat baik berdasarkan nilai bersama, persaudaraan, kerjasama dan kemakmuran serta ikatan sejarah antara kedua-dua rakyat," katanya pada majlis itu di sebuah hotel di sini.

Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong merupakan tetamu kehormat.

Pesuruhjaya Tinggi itu berkata bahawa Dhaka dan Kuala Lumpur juga berkongsi pandangan yang sama mengenai pelbagai isu antarabangsa, kerana kedua-dua negara adalah anggota organisasi seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), D-8, G-77, Forum Serantau ASEAN (ARF) dan Komanwel.

Beliau berkata perdagangan dua hala antara kedua-dua negara sentiasa berkembang sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dengan Bangladesh menjadi rakan dagang kedua terbesar bagi Malaysia di Asia Selatan.

Bagi tahun kewangan 2022-2023 (Julai 2022-Jun 2023), perdagangan dua hala mencecah hampir US$4 bilion. Malaysia, dengan US$832.70 juta, merupakan pelabur kelapan terbesar di Bangladesh. Sebanyak 386 syarikat Malaysia berdaftar dan menjalankan perniagaan di Bangladesh.

"Saya menggesa komuniti perniagaan di Malaysia untuk mengambil peluang melabur di Bangladesh dan mengimport lebih banyak produk berkualiti dari Bangladesh untuk manfaat rakyat kedua-dua negara.

"Bangladesh berada di kedudukan unik untuk memainkan peranan penting dalam merapatkan Asia Selatan dan Asia Tenggara untuk membuka peluang ekonomi yang belum diterokai, tanpa terlibat dalam sebarang pakatan ketenteraan dan menjadi hab pembuatan logistik serantau dalam konteks rantaian bekalan/nilai global yang mampan," kata Pesuruhjaya Tinggi itu lagi.

Md. Shameem berkata negaranya amat berterima kasih kepada Malaysia kerana menjadi tuan rumah yang baik bagi komuniti Bangladesh yang sangat besar, yang merupakan komuniti ekspatriat kedua terbesar di dunia.

"Warga kami yang bertenaga, inovatif dan bekerja keras telah menyumbang bukan sahaja kepada ekonomi kedua-dua negara sahabat tetapi juga untuk mendekatkan rakyat kedua-dua negara sejak beberapa dekad kebelakangan ini," katanya.

Menyedari bahawa Bangladesh telah bertahun-tahun menjadi tuan rumah kepada 1.1 juta warga Myanmar yang kehilangan tempat tinggal yang dikenali sebagai "pelarian Rohingya", Pesuruhjaya Tinggi itu berkata Bangladesh amat menghargai sokongan teguh Malaysia di peringkat serantau dan antarabangsa untuk penyelesaian awal krisis Rohingya.

Md. Shameem berkata terdapat sebab untuk bercakap dengan bangga mengenai perubahan transformatif dan pencapaian sosioekonomi Bangladesh sepanjang 53 tahun perjalanannya sebagai sebuah negara merdeka dan Bangladesh bergerak ke arah kemakmuran di bawah kepimpinan Perdana Menteri Sheikh Hasina yang dinamik.

"Dipuji di peringkat global sebagai 'Model Peranan' atau 'Keajaiban Pembangunan', negara telah mencapai pujian antarabangsa dalam pembasmian kemiskinan, keselamatan makanan, pemerkasaan wanita, pariti gender, pengurusan bencana dan dalam memerangi perubahan iklim dan semua bentuk ekstremisme," katanya.

Memetik Bank Dunia, beliau menegaskan bahawa Bangladesh kini merupakan satu daripada ekonomi yang paling pesat berkembang di dunia.

"Bangladesh kini merupakan ekonomi ke-34 terbesar di dunia. Bangladesh kini dijangka menjadi ekonomi ke-20 terbesar menjelang 2037. Bangladesh telah mencapai pertumbuhan KDNK sebanyak tujuh peratus secara purata sejak sedekad yang lalu," katanya.

"Berdasarkan kejayaan itu, Bangladesh kini bercita-cita untuk menjadi Negara Maju menjelang 2041, seperti yang digariskan dalam Wawasan 2041 Perdana Menteri. Kejayaan menakjubkan Bangladesh telah dapat dicapai melalui ketabahan, keazaman dan semangat inovatif serta kegigihan. Perdana Menteri telah menetapkan visi untuk menjadi Bangladesh Pintar dan Negara Maju menjelang 2041," kata beliau.

Md. Shameem berkata Bangladesh hari ini bukan lagi negara yang bergantung kepada bantuan, tetapi pengeksport kedua terbesar pakaian siap pakai di dunia selepas China, dan ekonomi berasaskan pertaniannya digantikan dengan perindustrian berorientasikan eksport dan negara itu beransur-ansur beralih kepada ekonomi berasaskan pengetahuan.

"Kami mencapai sara diri dalam pengeluaran makanan di negara yang mempunyai 170 juta penduduk. Kemiskinan telah dikurangkan separuh. Pendapatan per kapita kita telah meningkat tiga kali ganda kepada US$2,824 dalam tempoh satu dekad yang lalu. Saiz KDNK meningkat kepada US$454 bilion daripada hanya US$60 bilion pada 2006," katanya.

-- BERNAMA