KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah mengakui memberi kelulusan kepada ECK Development Sdn Bhd untuk menguruskan kawasan Gunung Inas di Baling sebagai ladang durian musang king pada skala besar.

Beliau, yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bakar Bata berkata, ECK merupakan syarikat tempatan yang membeli Aman Mega, iaitu syarikat yang diberi kelulusan untuk menguruskan kawasan berkenaan oleh Menteri Besar sebelumnya.

Ahmad Bashah berkata, berdasarkan kertas cadangan ECK ketika beliau menjadi Menteri Besar, tujuannya bagi memastikan kawasan yang sebelum itu dijalankan aktiviti pembalakan, dapat dilindungi semula dengan tanaman, supaya tidak menjadi masalah kepada kawasan sekitar.

“Kelulusan itu, tidak sama sekali untuk tujuan pembalakan yang baharu kerana aktiviti pembalakan sudah pun berlaku.

“Jadi tumpuan kerajaan (ketika itu) adalah untuk memastikan supaya kawasan berkenaan dilindungi semula, dibaik pulih selepas pembalakan. Ia lebih kepada kesinambungan daripada aktiviti yang dicadangkan oleh syarikat-syarikat yang dipertanggungjawabkan sebelum ini,” katanya lagi di laman Facebook beliau, hari ini.

Tragedi Baling | Sanusi jawab pembangkang, tahu siapa terlibat

BACA: Banjir Baling: 'Saya tahu siapa terlibat, jangan paksa kita dedahkan' - Sanusi 

Terdahulu, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menyatakan bahawa beliau telah menerima kandungan dokumen dan kronologi berkaitan isu pembalakan dan kelulusan projek durian jenis musang king di Gunung Inas, Baling daripada Jabatan Perhutanan Negeri Kedah.

Menurutnya, beliau juga turut mengetahui nama-nama individu tertentu yang telah menandatangani kelulusan bagi projek penanaman durian musang king di lokasi terbabit.

Bagaimanapun jelas Sanusi, beliau tidak mahu membuat pendedahan itu kerana memegang kepada prinsip untuk tidak terus bermain 'blame game' sebaliknya fokus kepada jalan penyelesaian terhadap apa yang berlaku.

Mengulas lanjut, Ahmad Bashah berkata, cadangan ECK itu kemudiannya diangkat untuk pertimbangan kerajaan.

“Sebagai Menteri Besar (ketika itu) sudah tentu saya tidak boleh mengambil keputusan semberono. Ia perlu melalui beberapa peringkat penelitian dan mesyuarat khas diperingkat kerajaan.

“Sebenarnya banyak cadangan lain lagi tetapi bagi kerajaan pada masa itu cadangan dari ECK tampak lebih meyakinkan. Kita mengambil kira pelbagai faktor termasuk faktor ekonomi, alam semula jadi, kepentingan penduduk dan sebagainya,” katanya lagi.

Ahmad Bashah berkata, kerajaan negeri memberi kelulusan itu untuk melindungi semula kawasan tersebut di samping turut mendapat faedah dan pulangan yang difikirkan setimpal.

“Apa yang penting bagi kerajaan, adalah isu di kawasan hutan Inas itu diselesaikan segera.  Tidak pula saya berpolitik untuk menuding jari kepada sesiapa. Kerana saya sangat faham kerajaan negeri mana sekalipun tidak akan membiarkan perkara ini berterusan,” katanya lagi.