BENTONG: "Saya lihat air melimpah deras dari atas bukit setinggi tiga tingkat meluru ke bawah," kata saksi kejadian tragedi tiga individu hilang dihanyut arus sungai di sebuah chalet di Bentong, Pahang, Sabtu lepas.

Penyelenggara chalet itu yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd Sholadi, 62, berkata ketika kejadian kira-kira 11 malam itu, beliau berada di rumahnya yang terletak di kawasan tinggi berhampiran chalet.

Dalam kejadian itu, lebih 30 orang termasuk sembilan kanak-kanak berdepan detik cemas apabila terkandas dengan kejadian banjir lumpur.

Seorang kanak-kanak dikenali sebagai Emmanuel Chang, 6, serta pasangan suami isteri, Bobby Lim Yoke Hoong dan Yap Koon Lau dilapor hilang.

"Saya dengar bunyi air deras lalu keluar rumah dan melihat sejumlah kayu balak sebesar pemeluk dua orang dewasa memusnahkan sebahagian chalet disertai lumpur.

"Saya ternampak Bobby dan isterinya sedang mundar-mandir untuk menyelamatkan diri dengan pergi ke restoran," katanya kepada Bernama ketika ditemui di lokasi kejadian.

Mohd Sholadi berkata dia menjerit memanggil Bobby dan isterinya untuk naik ke tempat tinggi namun gagal dan melihat mereka dibawa arus.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Tragedi banjir Selangor: Bencana ragut 10 nyawa, satu masih hilang

Beliau berkata restoran tersebut turut ditenggelami air dan itulah kali terakhir dia melihat pasangan itu.

Katanya selain restoran, arus deras itu turut menenggelamkan tiga kolam ternakan ikan patin manakala pagar utama chalet turut roboh.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Genting Highlands Yusri Abdullah Sani berkata pasukan mencari dan menyelamat menemukan dua 'hot spot' yang dipercayai terdapat mangsa tragedi itu, iaitu di bawah rumah dipercayai tempat Chang dikhuatiri hilang dan di bawah timbunan kayu balak.

"Kami menggunakan dua anjing pengesan (K9) dan untuk mencari kesemua mangsa yang hilang, kedua-dua anjing itu telah menghidu 'hot spot' di dua tempat.

"Susulan itu, saya mengerahkan anggota untuk menggali secara manual di kawasan 'hot spot' yang dihidu anjing itu," katanya yang mengakui operasi itu agak mencabar kerana terdapat banyak kayu balak, batu bata dan pasir yang dibawa arus deras selain tiada bekalan elektrik.

Beliau berkata operasi mencari dan menyelamat ditangguhkan pada 7 malam tadi dan akan disambung semula pada 8.30 pagi esok.

Sementara itu, tinjauan Bernama di lokasi kejadian mendapati keadaan jalan untuk ke chalet dipenuhi lumpur susulan kesan arus deras selain terdapat banyak batu besar dipercayai bergolek dari kawasan tinggi, timbunan kayu balak serta berlaku beberapa runtuhan tanah sederhana di lereng bukit chalet berkenaan.

Keadan chalet juga terjejas dan separuh musnah manakala bahagian bawahnya diseliputi selut tebal.

-- BERNAMA