KUALA LUMPUR: Kerajaan Jepun telah menganugerahkan bantuan geran untuk Projek Akar Umbi Budaya Jepun (GCGP) berjumlah AS$76,063 (RM304,255) kepada Malaysia-Japan Research Centre (MJRC), Universiti Malaya.

Penyampaian geran disempurnakan Duta Besar Jepun ke Malaysia, Takahashi Katsuhiko dan Naib Canselor UM, Prof. Datuk Ir. Dr Mohd. Hamdi Abd. Shukor, di Bangunan Canselori, UM, pada Isnin.

Dalam ucapannya Takahashi berkata, GCGP menawarkan bantuan kewangan untuk menyokong pelaksanaan projek kebudayaan dan pendidikan tinggi yang dijalankan oleh pertubuhan seperti NGO, pihak berkuasa tempatan, agensi penyelidikan dan institusi pengajian tinggi yang aktif di peringkat akar umbi.

"GCGP juga membantu merapatkan kerjasama antara Jepun dan negara lain dalam usaha mencapai persefahaman dan pertukaran budaya. UM merupakan penerima ketujuh sejak geran itu diperkenalkan pada tahun 2000.

“Geran kali ini diberikan untuk pembangunan kemudahan termasuk ruang gaya Jepun, dewan serbaguna, perpustakaan dan bilik penyelidikan untuk MJRC berfungsi sebagai pusat hab pengajian Jepun di Malaysia.

“Kerajaan Jepun berbesar hati kerana penyampaian geran akar umbi budaya ini bertepatan dengan ulang tahun ke-65 hubungan diplomatik antara Jepun dan Malaysia, dan ulang tahun ke-40 Dasar Pandang Ke Timur.

Tambahnya lagi, Universiti Tsukuba, salah sebuah universiti terkemuka Jepun yang telah menghasilkan tiga penerima Hadiah Nobel, akan menubuhkan kampus luar negara pertamanya di bangunan yang sama dengan MJRC dan amat menghargai kepimpinan Dr Mohd. Hamdi, yang merupakan graduan Kejuruteraan dari Universiti Kyoto.

Takahashi juga merakamkan penghormatan kepada UM yang telah memainkan peranan penting dalam pendidikan tinggi di Malaysia dengan menawarkan pelbagai pilihan kursus kepada pelajar, serta menubuhkan banyak organisasi berkaitan Jepun seperti MJRC, Ambang Asuhan Jepun (AAJ), Program Pengajian Jepun di Fakulti Sastera dan Sains Sosial, dan Program Bahasa Jepun di Fakulti Bahasa dan Linguistik.