KUALA LUMPUR: Polis merampas pelbagai barangan termasuk barang seludup bernilai lebih RM920 juta serta menahan 5,099 individu menerusi pelbagai operasi, mulai awal tahun ini hingga hujung bulan lalu.

Rampasan melibatkan makanan sejuk beku, ubat-ubatan palsu serta barangan tidak berkastam, hidupan liar dan pelbagai barangan kawalan.

Menurut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Hazani Ghazali, sebanyak 7,033 serbuan dan operasi dijalankan melalui Op Kontraban, Op Tiris dan Op Bersepadu Khazanah.

"Segala operasi berkenaan dijayakan Wildlife Crime Bureau / Perisikan Siasatan Khas, Pasukan Gerakan Am, Pasukan Polis Marin dan Pasukan Simpanan Persekutuan.

"JKDNKA komited dalam membantu kementerian serta agensi di bawah kerajaan seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dengan melancarkan operasi berkualiti sehingga berjaya menangani pelbagai isu ketenteraman dan keselamatan awam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hazani berkata, JKDNKA juga komited memerangi kegiatan penyeludupan barangan tidak berkastam, penyelewengan barangan kawalan dan bersubsidi serta memelihara khazanah negara bagi memastikan hasil dalam negara dilindungi dan terpelihara.

"Penglibatan dan kerjasama orang ramai dalam menyalurkan maklumat kepada pihak polis amat digalakkan agar jenayah seperti ini dapat dibanteras sepenuhnya," ujarnya.