IPOH: Seorang pengasuh wanita berusia 52 tahun ditahan dipercayai terbabit dalam kes dera seorang bayi perempuan berusia enam bulan sehingga mengakibatkan kematian, di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Yahaya Hassan berkata, polis pada Rabu lalu menerima laporan daripada Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) yang memaklumkan menerima seorang pesakit bayi perempuan berusia enam bulan dalam keadaan koma dan terdapat kesan lebam di badan.

Pihak hospital, katanya, mengesyaki kecederaan yang dialami mangsa adalah akibat didera.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (mengabaikan atau menganiayai kanak-kanak dengan cara yang mungkin akan menyebabkannya mengalami kecederaan fizikal).

"Khamis lalu, siasatan pihak polis telah berjaya menghasilkan tangkapan ke atas suspek seorang perempuan warga tempatan berumur 52 tahun, yang merupakan pengasuh mangsa secara sepenuh masa.

"Pihak siasatan juga berjaya memperoleh perintah tahanan reman ke atas suspek selama empat hari bermula semalam (Jumaat) hingga 17 Julai bagi siasatan lanjut," katanya kepada pemberita pada Sabtu.

Yahaya memberitahu, mangsa telah disahkan meninggal dunia di Wad Unit Rawatan Rapi Kanak-Kanak (PICU) semalam, pada jam 2.51 petang.

Hasil bedah siasat yang dijalankan hari ini menunjukkan punca kematian mangsa adalah kecederaan di kepala akibat objek tumpul.

Sehubungan itu, katanya, kes telah diklasifikasi semula sebagai kes bunuh dan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.