KESEMPATAN digunakan seorang anak muda di hadapan pemimpin tertinggi negara mengenai kesengsaraan golongan muda menjadi topik bualan hangat para netizen di media sosial.

Anak muda yang hanya dikenali sebagai Zahra itu merupakan seorang graduan ijazah undang-undang mendapat sokongan yang hebat daripada rakyat Malaysia kerana berucap tentang erti sebenar 'survival' bagi pihak golongan muda di negara ini.

Difahamkan, ucapan ini telah disampaikan oleh Zahra ketika sidang 'Laporan Sosio-ekonomi Melayu: Menuju Negara Berpendapatan Tinggi' yang berlangsung pada 17 Jun 2014 bersama timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di KLGCC.

Video rakaman ucapannya itu telah dimuat naik di laman YouTube oleh MTEM Bersatu pada 7 Julai lalu.

Menurut Zahra, walaupun berpelajaran tinggi, tetapi kehidupan kebanyakan golongan muda di Malaysia masih lagi seperti ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang' sambil mempersoal apakah nasib graduan jika ini berlarutan?

“Belajar tinggi-tinggi, akhirnya mengemis juga,” kata Zahra dalam ucapannya.

“Apabila saya diminta untuk bercakap di pentas ini, di hadapan timbalan perdana menteri, inilah peluang untuk saya suarakan luahan hati generasi saya.

"Saya tahu saya tidak bersendirian kerana ramai kawan-kawan saya turut terseksa,” kata Zahra.

Anak muda itu kemudian mengakhiri ucapan dengan “saya Zahra dan saya sayangkan Malaysia.”


Kini, video tersebut mula trending di laman Twitter dengan #SayaZAHRA dan para pengamal media sosial melahirkan sokongan dan pujian kepada anak muda tersebut.


Kebanyakan mereka memuji keberanian Zahra untuk menyuarakan realiti kehidupan bagi semua pihak di negara ini.












Namun, ada segelintir yang tidak menyebelahi ucapan Zahra, malah mempunyai pandangan tersendiri.