Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada Selasa memulakan pungutan suara berhubung empat cadangan inisiatif baharu dalam menambah baik pengurusan wang persaraan.

Tempoh diberikan untuk pencarum memberi maklum balas, pendapat dan cadangan adalah selama dua minggu. Walau bagaimanapun, gambaran awal keputusannya seperti sudah dijangka.

Hampir 90 peratus ahli Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) tidak bersetuju dengan cadangan usia pengeluaran penuh caruman pada 60 tahun.

Menurut presidennya, Mohd Khalid Atan, rata-rata melihat usia pengeluaran pada 55 tahun adalah terbaik dan paling sesuai dengan perancangan hari tua yang telah dirangka.

“Bagi mereka, usia 55 tahun itu waktu paling sesuai untuk keluarkan semua simpanan. Wang tersebut dapat digunakan untuk memenuhi kehendak selepas sekian lama bekerja seperti melancong dan sebagainya. Ada juga yang merancang untuk melabur dan menggunakan wang tersebut sebagai modal perniagaan.

“Usia pengeluaran caruman pada 60 tahun seperti agak terlewat”, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) berkenaan pelaksanaan pengurusan hilang upaya dalam syarikat antara MTUC, Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) di Hotel Intercontinental, Kuala Lumpur pada Selasa.

Bagi Khalid, pekerja harus terus diberikan pilihan waktu untuk mengeluarkan wang caruman masing-masing.

Bagaimanapun berbeza dengan pendapat Presiden MEF, Tan Sri Datuk Azman Shah Datuk Seri Haron, yang berpandangan pencarum akan memperoleh lebih keuntungan sekiranya wang caruman dilanjutkan simpanannya sehingga usia 60 tahun.

“Selagi wang berada dalam KWSP, ia akan dikompaunkan. Simpanan juga akan bertambah. Namun sekiranya wang caruman dikeluarkan sepenuhnya pada usia 55 tahun, maka tiada lagi simpanan. Ini kerana saya dapati kebanyakan pencarum tidak memiliki simpanan persaraan lain selain KWSP”, jelas Azman.

Di sebalik perbezaan pendapat itu, Khalid dan Azman bersetuju bahawa perancangan pengurusan kewangan yang rapi adalah cara terbaik dalam memastikan kestabilan ekonomi kehidupan selepas bersara.

Menurut statistik yang dikeluarkan KWSP, 78 peratus ahli aktifnya tidak mencapai sasaran simpanan asas iaitu RM196,800 setelah mencecah usia 54 tahun.

Sementara 68 peratus ahli yang berusia 54 tahun memiliki simpanan kurang daripada RM50,000.

Salah satu daripada empat inisiatif yang dicadangkan KWSP ialah memberi pilihan terhadap penyelarasan umur pengeluaran penuh dengan umur persaraan minimum yang ditetapkan kerajaan dengan tiada perubahan dibuat terhadap pengeluaran pra-persaraan.

Dalam inisiatif pertama itu, dua cadangan dikemukakan:

Pertama, menganjakkan usia pengeluaran penuh daripada 55 tahun kepada 60 tahun secara berperingkat dalam tempoh 15 tahun.

Kedua, mengekalkan usia pengeluaran penuh caruman pada 55 tahun kepada simpanan sedia ada dan memperkenalkan usia pengeluaran 60 tahun bagi mereka yang bekerja dan mencarum selepas usia 55 tahun.