ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 6 April 2021.

1. Sindiket kartel projek: SPRM tahan pegawai kanan agensi kerajaan

Seorang pegawai kanan sebuah agensi kerajaan ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pagi tadi setelah dipercayai terlibat dalam sindiket kartel projek yang berjaya ditumpaskan baru-baru ini.

2. Kartel projek: Helikopter, kereta dan kapal mewah bernilai RM15.7 juta disita

Selain kenderaan mewah yang dianggarkan bernilai RM15.7 juta itu, SPRM turut merampas wang tunai berjumlah RM3.5 juta ketika serbuan pada Isnin.

3. Godam sistem Jabatan Imigresen: Ketua sindiket bergelar Datuk antara lima individu ditahan

Dalang utama bergelar Datuk adalah antara lima individu yang ditahan dipercayai terlibat dalam pengeluaran Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) palsu, membabitkan kerugian jutaan ringgit kepada hasil kerajaan dalam bentuk levi pekerja asing.

4. Peguam Najib ditegur 'keterlaluan serang' Hakim Mahkamah Tinggi

Ketua peguam bela mewakili bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ditegur berhubung penggunaan kata-kata yang disifatkan tidak sesuai bagi menggambarkan Hakim Mohd Nazlan Ghazali sewaktu perbicaraan di peringkat Mahkamah Tinggi.

5. Tiada bukti Najib arah RM42 juta dana SRC ke akaun peribadi: Peguam

Mahkamah Rayuan pada Selasa dimaklumkan bahawa tidak ada bukti kukuh bagi mengaitkan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak

6. Najib akui terima notis bankrap LHDN, anggap ia 'menambah garam ke luka ketidakadilan'

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui telah menerima notis bankrap daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berhubung ringkasan penghakiman cukai pendapatannya dari 2011 hingga 2017.

7. Malaysia akan terus guna vaksin AstraZeneca - Dr Adham

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba menjelaskan keputusan dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) pada Selasa.

8. Liwat pelajar tahfiz: Hukuman penjara 228 tahun bekas warden asrama dikurangkan

Mahkamah Tinggi Kangar menjatuhkan hukuman penjara 50 tahun keatas seorang bekas warden asrama atas 26 kesalahan meliwat lima pelajar di sebuah pusat tahfiz di Simpang Empat, pada 2019.

9. COVID-19: 1,300 kes baharu, lima kematian

Malaysia merekodkan sebanyak 1,300 kes baharu COVID-19 menjadikan jumlah keseluruhan kes kini mencecah sebanyak 353,329 kes.

10. Kes rogol Paul Yong: Saksi tak dengar pihak lain bersama mangsa ketika aduan

Saksi kes rogol pembantu rumah membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh Paul Yong Choo Kiong memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini yang beliau tidak mendengar sebarang tanda menunjukkan ada pihak lain bersama mangsa ketika membuat aduan.