PUTRAJAYA: Malaysia akan meneruskan penggunaan vaksin AstraZeneca untuk Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba menjelaskan keputusan dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) pada Selasa.

Dr Adham menjelaskan data klinikal telah menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak manfaat berbanding negatif dengan vaksin ini.

“JKJAV mengadakan pertemuan dari pukul 11 ​​pagi hingga 2 petang hari ini dan antara perkara yang kami bincangkan adalah mengenai penggunaan vaksin AstraZeneca dari UK.

“Kami (Malaysia) akan terus menggunakan AstraZeneca. Ini kerana data klinikal telah menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak manfaat daripada negatif dengan vaksin ini,” katanya kepada media selepas upacara menandatangani memorandum persefahaman antara Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pengangkutan.

COVID-19 | Malaysia terus guna AstraZeneca


Pada hari Ahad, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin mengatakan Jawatankuasa Jaminan Akses Bekalan Vaksin akan memutuskan penggunaan vaksin.

Khairy menambah bahawa kerajaan telah memesan sekitar 6.4 juta dos AstraZeneca dengan 1.4 juta dos lagi melalui kemudahan Covax, yang dijadualkan tiba pada bulan Mei.