ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 16 Oktober 2021.

1. Kerajaan belum buat keputusan wajibkan suntikan vaksin COVID-19 - PM

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perkara tersebut masih dalam peringkat kajian dan tiada sebarang keputusan telah dibuat. 

2. Golongan antivaksin sebar berita palsu boleh dipenjara, didenda RM50,000 - Khairil Azmin

Kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan ada hadnya dan tidak sesekali melindungi aktiviti penyebaran berita palsu serta fitnah, kata Pakar Undang-Undang dan Perlembagaan UIAM Prof Madya Dr Khairil Azmin Mokhtar.

3. LADA kemukakan cadangan SOP kemasukan pelancong luar negara

Lembaga Pembangunan Langkawi telah mengemukakan beberapa cadangan penambahbaikan Prosedur Operasi Standard dalam usaha menjadikan Langkawi sebagai projek rintis gelembung pelancongan kepada pelawat luar negara, kata Ketua Pegawai Eksekutif LADA Nasaruddin Abdul Muttalib.

4. Pandora Papers: 4 laporan diterima, 2 kertas siasatan dirujuk BNM - Pengarah JSJ

Polis mengesahkan menerima empat laporan polis berkait dakwaan wang Malaysia yang dibawa ke luar negara secara haram susulan pendedahan Pandora Papers.

5. Kertas Pandora: Kerajaan serah pada pihak berkuasa ambil tindakan, jamin tiada campur tangan - PM

Kerajaan terbuka dan tidak akan mencampuri dan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa berkenaan kandungan dan pendedahan Kertas Pandora baru-baru ini.

6.  Enggan divaksin? Kerajaan akan 'susahkan' hidup anda selepas ini - Khairy

“Pendekatan kita adalah, maaf cakap, kita akan buat hidup anda susah kerana anda tidak divaksin kerana anda memilih untuk enggan divaksin.”

7. 27 tahun bermadu, Zarina Zainuddin pesan wanita jadi isteri muda: "Bukan masa senang je tempel, masa susah kau cabut"

Pelakon Zarina Zainuddin tampil berkongsi nasihat susulan kisah poligami yang tular di media sosial, baru-baru ini.

8. Perdana Menteri luang masa lawat lima beradik kehilangan ibu bapa akibat COVID-19

Dalam kesibukan mentadbir negara, namun, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meluangkan masa melawat lima beradik yang kehilangan ibu dan bapa mereka akibat COVID-19 di Kota Perdana, Seri Kembangan pada Sabtu.

9. Pas akan bertanding sekiranya PRN Melaka diadakan

Pas akan meletakkan calonnya untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka sekiranya Pilihan Raya Negeri (PRN) diadakan di negeri itu, kata Setiausaha Agungnya Datuk Seri Takiyuddin Hassan.

10. Pandora Papers: SPRM kerjasama dengan Bank Negara lakukan siasatan

SPRM menjelaskan pihaknya juga akan meminta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi kerjasama sekiranya mempunyai maklumat lanjut.