ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 4 Julai 2022.

1. PM Ismail Sabri adakan lawatan ke Turkiye atas jemputan Presiden

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan memulakan lawatan rasmi empat hari ke Turkiye bermula Selasa ketika kedua-dua negara berusaha untuk mengukuhkan hubungan dua hala dan ekonomi serta kerjasama dalam industri aeroangkasa dan pertahanan.


2. Lima negara bincang isu jerebu rentas sempadan

Malaysia akan menjadi tuan rumah Mesyuarat Ke-23 Technical Working Group (TWG) dan Sub-Regional Ministerial Steering Commitee (MSC) berkaitan Pencemaran Jerebu Merentas Sempadan pada 4 dan 5 Julai 2022 secara dalam talian.


3. Nur Jazlan ada gangguan psikologi - Mohd Amar

Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyifatkan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed sebagai mengalami gangguan psikologi.


4. 'Minyak masak subsidi banyak dijual di selatan Thailand'

Isu kekurangan bekalan minyak masak di Kelantan khususnya minyak masak bersubsidi dalam peket satu kilogram ada kaitan dengan penyeludupan minyak masak ke negara jiran.


5. Mat Kilau: RM47 juta dikutip dalam 11 hari, bukti filem tempatan ada masa depan - Syamsul

Tiada apa yang menggembirakan Syamsul Yusof selain daripada berterima kasih kepada semua penyokong filem tempatan yang menyumbang pada kejayaan naskhah Mat Kilau arahannya.


6. Selepas kelar isteri, bayi 3 bulan sehingga maut lelaki berbogel naik motosikal

Seorang lelaki berusia 24 tahun yang tergamak mengelar leher isterinya yang baru habis berpantang dan anak kecilnya berusia tiga bulan sehingga maut bertindak meninggalkan tempat kejadian dengan menunggang motosikal dalam keadaan berbogel.


7. Pelajar Tingkatan 1 tidak boleh membaca bukan perkara baharu - Radzi Jidin

Kementerian Pendidikan (KPM) bercadang untuk menggunakan pendekatan berbeza berbanding sedia ada bagi mengatasi masalah literasi dalam kalangan murid sekolah.


8. 2.4 juta kenderaan dijangka ke Pantai Timur sempena Aidiladha

Anih Berhad menjangkakan sebanyak 1.648 juta kenderaan bakal menggunakan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak dan 704,000 di LPT1 kali ini sempena Aidiladha.


9. Ada pihak cuba godam keputusan pemilihan PKR - Dr Zaliha

Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendedahkan bahawa terdapat percubaan untuk menggodam keputusan pemilihan parti oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

10. Baling dilanda banjir, air Sungai Kupang melimpah, batang kayu 'singgah' depan rumah

Hujan lebat hampir tiga jam di daerah Baling menyebabkan paras air Sungai Kupang melimpah memasuki penempatan penduduk yang berdekatan.