ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 24 November 2023.


1. Sirul mohon maaf kepada keluarga Altantuya, rayu tinggal di Australia

Bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Sirul Azhar Umar yang berhadapan dengan hukuman mati di atas pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu merayu untuk meneruskan kehidupannya di Australia.



2. Pereka pelamin terkenal Firdaus Othman meninggal dunia

Pereka artistik terkenal Firdaus Othman yang pernah tular dengan rekaan kreatif pelamin di majlis pernikahan penyanyi tersohor Yuna, dilaporkan meninggal dunia pada usia 32 tahun.


3. Muhyiddin umum tidak pertahan jawatan Presiden Bersatu

Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin mengambil keputusan untuk tidak mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti, yang dijangka berlangsung sebelum hujung 2024.
 

4. Inflasi Oktober 2023 naik 1.8 peratus, terendah sejak April 2021

Indeks Harga Pengguna (IHP) bagi bulan Oktober 2023 meningkat 1.8 peratus, terendah sejak April 2021, dengan mata indeks mencatatkan 130.9 berbanding 128.6 pada bulan sama tahun sebelumnya.


5. Ancaman bom: Polis kerjasama dengan FBI, Interpol kesan pelaku

Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang bekerjasama dengan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Polis Antarabangsa (Interpol) bagi mengesan pelaku dan motif berkaitan kes ancaman bom palsu di beberapa sekolah di negara ini.


6. Sirul masih dalam senarai notis merah Interpol - Pengarah JSJ

Bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Sirul Azhar Umar, yang berdepan hukuman mati di Malaysia kerana membunuh wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu masih di bawah notis merah Polis Antarabangsa (Interpol).


7. Hujan lebat berterusan tahap buruk dijangka di Kelantan, Terengganu hingga Ahad

Hujan lebat berterusan tahap buruk dijangka berlaku di beberapa kawasan di Kelantan serta seluruh Terengganu sehingga Ahad ini (26 Nov).


8. Mahkamah Rayuan tolak rayuan Najib untuk hadiri prosiding saman 1MDB

Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menghadiri prosiding saman AS$681 juta oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang difailkan terhadapnya dan beberapa individu lain.


9. Gerakan koperasi adalah agenda ekonomi rakyat yang perlu disokong, diperkasakan - PM Anwar

Gerakan koperasi adalah sebuah agenda ekonomi rakyat yang jelas serta agenda reformasi yang perlu disokong dan diperkasakan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.


10. Parlimen akan guna tenaga solar tahun depan - Johari

Parlimen Malaysia dijangka menggunakan tenaga solar dalam operasinya menjelang Jun tahun depan sebagai usaha ke arah masa depan yang lebih mampan.