ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis ,22 Januari 2021.

1) Pusat Penilaian COVID-19 selaras hospital awam, swasta dijangka mula operasi minggu depan

Pusat penilaian COVID-19 dijangka memulakan operasi minggu depan untuk menyelaras serta mengintegrasi hospital awam dan swasta dalam menguruskan kes pandemik berbahaya itu di negara ini.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata pada Sabtu depan, pihaknya akan mengadakan perbincangan ketiga dengan hospital swasta untuk meneliti butiran dan pelaksanaan teknikal bagi pusat itu.

2) Operasi kedai makan, restoran dibenarkan hingga jam 10 malam

Kerajaan mengambil keputusan untuk membenarkan kedai makan dan restoran untuk beroperasi sehingga jam 10 malam.

Menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, walau demikian ia masih tertakluk kepada perkhidmatan bawa pulang (dine-out), pandu lalu dan secara penghantaran sahaja (food delivery).

3) 4 beradik larikan mayat bapa dikhuatiri pesakit COVID-19 ditahan

Empat beradik yang bertindak melarikan mayat bapa mereka yang dikhuatiri positif COVID-19 dari Hospital Lahad Datu ditahan polis di sebuah rumah di Kampung Panji di sini, malam tadi.

Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Rohan Shah Ahmad berkata, kejadian berlaku pada pukul 8.30 malam apabila petugas hospital menerima seorang pesakit lelaki yang tidak sedarkan diri dan diasingkan di khemah pesakit dalam siasatan (PUI).

4) Miss Universe Malaysia dedah dijangkiti COVID-19 awal Januari lalu

Miss Universe Malaysia 2020, Francisca Luhong James mendedahkan dirinya disahkan positif COVID-19 awal Januari lalu.

Namun anak jati Sarawak itu berkata, dia kini sudah pulih sepenuhnya daripada jangkitan wabak berkenaan.

5) Mustapa Mohamed sembuh COVID-19, dibenar keluar hospital

Selepas 12 hari menerima rawatan akibat jangkitan COVID-19, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini dibenarkan keluar hospital selepas disahkan sembuh daripada virus berbahaya itu.

6) COVID-19: Tahap keresahan, tekanan rakyat Malaysia paling tinggi - Ipsos

Tahap keresahan dan stres dalam kalangan rakyat Malaysia tatkala berdepan dengan pandemik COVID-19 adalah paling tinggi dalam segala aspek berbanding 27 negara yang lain.
Menurut tinjauan firma penyelidikan pasaran dan perundingan antarabangsa, Ipsos, keresahan tersebut tercetus ekoran perubahan rutin selain tekanan keluarga.

7) COVID-19: 12 kes kematian dan 3,170 kes baharu - Dr Noor Hisham

Sebanyak 12 lagi kes kematian baharu akibat COVID-19 dilaporkan pada Khamis, dengan kesemuanya membabitkan warganegara Malaysia.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia menjadikan jumlah kumulatif kes kematian adalah sebanyak 642.

8) Perlekeh darurat: Bukit Aman sahkan panggil Azwan Ali untuk bantu siasatan

Bukit Aman mengesahkan telah memanggil selebriti Azwan Ali pada Khamis untuk membantu siasatan berhubung penularan sebuah klip video baru-baru ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, berkata siasatan dijalankan terhadap selebriti itu kerana dipercayai memperlekehkan Proklamasi Darurat yang diisytiharkan Yang di-Pertuan Agong.

9) PKP di tujuh negeri dilanjut hingga 4 Februari - Ismail Sabri

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di tujuh negeri yang sebelum ini dijadual tamat pada Selasa depan dilanjutkan hingga 4 Feb ini.

Menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, negeri-negeri berkenaan ialah Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sabah, Kelantan serta Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan).

10) Kerja, belajar dari rumah: Aktiviti politik masih perlu bersemuka?

TATKALA ramai yang terpaksa bekerja dari rumah, belajar dari rumah, timbul persoalan berkenaan aktiviti politik.

Sama ada majlis penyaluran bantuan, mesyuarat, mahupun sidang media - masih terikat cara konvensional, perlu bersemuka.