KOTA TINGGI: Sebuah bot yang membawa 27 pendatang asing tanpa izin (PATI) karam di perairan Teluk Ramunia, Pengerang, dekat sini, awal pagi ini.

Menurut Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), setakat ini, 19 daripada mereka selamat sementara dua ditemukan lemas dan enam masih hilang.

Pengarah Maritim Johor, Laksamana Pertama Maritim Nurul Hizam Zakaria berkata, insiden berlaku di kedudukan 0.8 batu nautika dari Teluk Ramunia, pada jam 4.50 pagi.

Menurutnya, terdahulu, Sistem Pengawasan Laut (SWASLA) Maritim Malaysia mengesan satu sasaran mencurigakan sedang bergerak dari Pulau Bintan, Indonesia menuju ke perairan negara.

Maklumat itu kemudian disalurkan kepada aset Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) KD Sri Indera Sakti yang sedang dalam penugasan Op Benteng.

Nurul Hizam berkata, aset TLDM itu mengesan sasaran mencurigakan itu pada jam 4.10 pagi, sebelum bot berkenaan bertindak melarikan diri secara agresif dan merbahaya.

Ini menyebabkan bot membawa PATI itu terbalik dan karam di lokasi kejadian.

Menurutnya, berikutan insiden itu, MRSC Johor Bahru mengaktifkan Op Carilamat pada jam 6.40 pagi tadi bagi mengesan baki mangsa yang hilang. 

Foto APMM

BACA: Tragedi bot karam: 6 PATI ditemui lemas, seorang selamat

BACA: Penduduk bimbang Pontian jadi lokasi pendaratan PATI

Ini merupakan insiden bot karam kedua dalam minggu ini.

Selasa lalu, tujuh PATI dilaporkan hilang selepas bot dinaiki dibadai ombak di perairan Pontian.

Seorang daripada mereka terselamat, manakala enam lagi ditemukan lemas.