KUALA LUMPUR: Perdana Menteri menempelak tindakan sesetengah pihak yang membawa nama Islam dan Melayu namun memfitnah dan mencerca orang lain.

Lebih menghairankan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata amalan itu seolah diterima sebagai amalan biasa bahkan orang itu diberi jawatan penting dalam parti.

“Budaya Melayu mana yang mengizinkan sikap yang rendah akal budi begini? Di mana tradisi dan budaya dan akhlak Islam yang mengizinkan perkara ini.

“Saya tidak peduli sama ada penyokong kental yang mahu pertahankan, itu tidak akan mempengaruhi sikap saya. Salah tetap salah.

“Katalah, selalu kita ambil projek tebatan banjir atau Jana Wibawa, setiap kontrak rundingan terus, siapa putuskan? Rundingan terus ini, ia tidak dinilai dengan telus.

“Ia menyebabkan harganya dari RM1 bilion, jadi RM1.2 bilion. Dari RM3 bilion, jadi RM4 bilion. Jadi kapal tak sampai, tebatan banjir tak jalan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada program Wawancara Khas Setahun Bersama Kerajaan Madani yang disiarkan secara langsung di Astro AWANI, RTM dan TV3 pada Selasa.