KUALA LUMPUR: Sebuah jawatankuasa dibentuk untuk meneliti aspek-aspek penting sebelum persidangan Parlimen diadakan.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata jawatankuasa itu akan mengambil kira sama ada persidangan Parlimen boleh dibuat secara fizikal atau secara hibrid.

Memetik laporan Bernama, Muhyiddin menjelaskan kerajaan perlu memperhalusi semua perkara bagi mengelak timbul masalah selepas perlaksanaannya.

"Perkara pertama adalah soal boleh atau tidak (bersidang) buat secara fizikal.

"Sekiranya tidak boleh, adakah kita boleh melakukannya secara hibrid, ini ada dua perkara.

"Apa-apa pun ia mesti merujuk kepada peraturan (Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat) sama ada boleh ke buat?

"Jika kita buat secara hibrid, sebagai contoh, adakah ini selari dengan peruntukan dalam peraturan tetap?" katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada Ahad.

Katanya kerajaan perlu memperhalusi semua perkara bagi mengelak timbul masalah selepas perlaksanaannya.

"Saya minta jawatankuasa yang dianggotai wakil-wakil kerajaan dan pembangkang untuk nilai perkara tersebut dan selepas itu barulah mereka maklumkan kepada saya samada sudah bersedia atau tidak untuk memulakan sidang Parlimen," katanya.

Selain itu, jelasnya wujud juga keperluan untuk mengambil kira soal persiapan Parlimen bagi urusan persidangan secara fizikal itu sendiri termasuklah aturan tempat duduk Ahli Parlimen yang perlu mematuhi SOP yang telah ditetapkan.