MIRI: Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan Negeri Sarawak (Pindaan) 2022 melibatkan penukaran terma Ketua Menteri kepada 'Premier' bukan bertujuan untuk mengagung-agungkan negeri Sarawak.

Sebaliknya pindaan ini perlu dilaksanakan bagi mengiktiraf status istimewa Sarawak yang telah dikembalikan selepas berkuatkuasanya Perlembagaan (Pindaan) 2022 selaras dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, berdasarkan pindaan tersebut Sarawak adalah satu entiti yang berbeza daripada negeri-negeri lain sesuai dengan MA63 melibatkan Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

“Pindaan ini bukan bertujuan untuk mengagungkan Sarawak, kerana Sarawak kini satu entiti yang berbeza daripada negeri-negeri lain dan perlu konsisten dengan Perjanjian Malaysia 1963 beserta enakmen yang lain seperti Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC).

“Kelima-lima penandatangan semasa MA63 pada 9 Julai 1963 telah membawa kepada pembentukan sebuah negara dikenali sebagai Malaysia dan berkesinambungan daripada itu, Sarawak adalah entiti yang berasingan, kita ucapkan terima kasih  kepada Kerajaan Persekutuan dan ahli parlimen kerana menyokong pengiktirafan ini,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya semasa Majlis Malam Perpaduan 2022 Persekutuan Persatuan Cina Sarawak di sini, pada Sabtu.

Tambah Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS) itu lagi, bersandarkan kepada pengiktirafan tersebut GPS merasakan penukaran terma Ketua Menteri itu wajar dan mengikut perlembagaan.

“Ketua wilayah Sarawak (Premier) perlulah dibezakan daripada ketua negeri di dalam Persekutuan Tanah Melayu kerana di bawah perlembagaan juga di dalam artikel 160, ia dikenali sebagai Presiden Majlis Eksekutif, Menteri Besar, dan gelaran lain-lain untuk kerajaan negeri.

“Jika kita kaji dokumen MA63, terdapat lima entiti sebagai penandatangan ianya melibatkan United Kingdom, Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara (Sabah), Singapura dan Sarawak yang diwakili Tun Jugah Barieng, Datu Bandar Abang Mustapha dan pasukannya ketika itu termasuklah ayah saya (Tun Datuk Abang Openg Abang Sapiee),” katanya.

Terdahulu pada Selasa (15 Februari 2022), DUN Sarawak telah meluluskan RUU Perlembagaan Negeri Sarawak (Pindaan) 2022 melibatkan beberapa aspek khasnya perkara 6(3) Perlembagaan Negeri Sarawak menggantikan terma Ketua Menteri kepada "Premier'.

Turut dipinda di bawah RUU berkenaan adalah Perkara 7A bagi menggantikan jawatan ‘Menteri Muda’ kepada ‘Timbalan Menteri.

Pindaan RUU ini diusulkan selepas RUU Perlembagaan (Pindaan) 2022 Akta A1642 diperkenan Yang Di-Pertuan Agong merangkumi pindaan kepada perkara 1(2), 160 (2), 161A (6) dan (7) perlembagaan persekutuan pada 11 Februari 2022.

RUU itu antaranya menjelaskan lagi kedudukan negeri-negeri di Malaysia selaras dengan MA63 dan laporan IGC yang juga sekaligus memberi kuasa perundangan khusus kepada negeri Sarawak.