KUALA LUMPUR: Mekanisme pengawasan dan akauntabiliti merupakan komponen penting dalam memastikan pematuhan kepada kedaulatan undang-undang dan hak asasi manusia, dalam konteks memerangi keganasan di Asia Tenggara.

Demikian disuarakan Pengasas dan Pengerusi CENTHRA, Azril Mohd Amin yang mengambil bahagian dalam bengkel pembangunan kapasiti anjuran CT PHARE yang berlangsung selama tiga hari di Jakarta baru-baru ini.

"Fungsi mekanisme tersebut merangkumi tugas seperti memantau status hak asasi manusia di negara masing-masing, menyemak draf perundangan untuk memastikan permohonan hak asasi manusia, kuasa penyiasatan, melaporkan kes kepada badan kehakiman dan menyokong rayuan undang-undang," katanya.

Menurut Azril, objektif utama bengkel adalah meningkatkan kerjasama dalam kalangan pemegang taruh utama, termasuk Institusi Hak Asasi Manusia Kebangsaan (NHRI), institusi ombudsman dan pihak berkuasa aduan polis.

Melalui kerjasama antara pertubuhan masyarakat sivil (CSO) dan pengamal pencegahan keganasan yang bekerja rapat dengan Persatuan Kehakiman dan Peguam, peserta bengkel berpeluang menyumbang ke arah memajukan dan melindungi hak asasi manusia di rantau ini, katanya.

Azril berkata, cabaran penting yang timbul semasa perbincangan ialah jurang dalam menangani pencabulan hak asasi manusia secara berkesan dalam sistem kehakiman.

"Dalam banyak keadaan, pencabulan hak asasi manusia dilaporkan, namun tindakan susulan dalam badan kehakiman selalunya tidak mencukupi.

"Selain itu, kebebasan institusi pengawasan ini berbeza-beza di setiap negara, dan mandat yang diberikan selalunya adalah terhad," tambahnya.

Dalam bengkel tersebut, beliau membentangkan kajian kes Malaysia mengenai "Peranan Masyarakat Sivil dalam Mekanisme Pengawasan dan Akauntabiliti".

Turut serta sebagai rakan panel, Pengarah Eksekutif Kumpulan Kerja Wanita (WWG) Indonesia, Nukila Evanty.