Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) menerima sebanyak 7,556 aduan berkaitan masalah perkhidmatan telekomunikasi di seluruh negara sepanjang tahun lepas.

Pengarah CFM Ahmad Izham Khairuddin berkata kebanyakan aduan yang diterima pihaknya adalah berkaitan lebihan caj bayaran kepada pengguna bagi perkhidmatan yang telah ditamatkan atau pertukaran talian lain.

Katanya masalah lain yang sering dibangkitkan termasuk pengurusan data domestik, panggilan prabayar antarabangsa, pendaftaran palsu dan penipuan dalam perkhidmatan.

"Pengguna yang menghadapi masalah begitu pertama mestilah membuat aduan kepada penyedia perkhidmatan kerana mereka paling memahami masalah yang dihadapi," katanya semasa menjadi tetamu dalam rancangan bual bicara yang disiarkan stesen radio, PerakFM di sini pada Selasa.

Beliau berkata sekiranya pengguna tetap tidak berpuas hati setelah membuat aduan, mereka boleh mengajukannya kepada pihak CFM dan pihaknya akan berusaha menyelesaikan berbangkit secara adil.

Selain itu, Ahmad Izham berkata CFM akan mengadakan Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia di sebuah hotel di sini esok bersempena dengan Hari Hak-hak Pengguna Sedunia.

CFM merupakan sebuah organisasi di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan ditubuhkan pada tahun 2001.--Bernama