KUALA LUMPUR: Ahli Jawatankuasa Biro Penerangan Bersatu, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Che'gu Bard didakwa di Mahkamah Sesyen di sini pada Isnin atas dua pertuduhan memfitnah dan menghasut, yang mana ia akan merosakkan nama Yang di-Pertuan Agong pada Januari dan awal bulan ini.

Badrul Hisham, 45, mengaku tidak bersalah, selepas semua pertuduhan dibaca di hadapan Hakim, Siti Aminah Ghazali.

"Saya faham, tidak mengaku salah," kata Badrul Hisham yang memakai baju Melayu berwarna hijau dengan bersamping kuning.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa membuat penerbitan menghasut di Facebook, atas nama 'Chegubard', di Taman Bukit Cheras, pada jam 12.15 tengah hari, 6 April lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan 1948 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagi kes kedua, Pengarah Operasi Jabatan Pilihanraya Bersatu Johor itu, dituduh mengeluarkan kenyataan fitnah, yang mana dia mempunyai sebab mempercayai bahawa kenyataan itu akan merosakkan nama baik Agong di Pejabat Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara, Jalan Sultan Abdul Halim, di sini, pada jam 6 petang, 22 Januari lalu.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan. - Sinar Harian