KUCHING:Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak hari ini melaporkan pertambahan 156 kes positif COVID-19 menjadikan jumlah keseluruhan kes positif di negeri itu meningkat kepada 2,367 kes.

Sibu kekal mecatatkan kes harian tertinggi dengan 65 kes diikuti Miri (28), Kanowit (24), Beluru (15), Sarikei (10), Sebauh (3), Kuching, Bintulu dan Subis (2), manakala satu kes di Dalat, Belaga, Meradong, Samarahan dan Daro.

Menurut Pengerusi JPBN Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Kluster Pasai di Sibu kekal melaporkan kes harian COVID-19 tertinggi setakat ini.

“Kluster Pasai ada 90 kes hari ini, bukan sahaja di Sibu tetapi di beberapa daerah lain di Sarawak.

“Manakala sejumlah 4,250 individu telah disaring dan daripada jumlah itu 2,500 individu dilaporkan negatif manakala 996 individu masih menunggu keputusan ujian makmal,” kata Uggah.

Selain itu, Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak (JKNS) juga mengisytiharkan Kluster Rakut di Miri sebagai kluster COVID-19 terbaharu di negeri itu.

“Kes indeks kepada kluster ini merupakan kes 1,740 yang dikesan menerusi saringan kontak rapat kepada kes positif yang dilaporkan pada 12 Januari 2021.

“Hasil pengesanan kontak secara aktif kepada kes ini, sembilan kes positif dilaporkan termasuk enam kes baharu hari ini,” tambahnya.

Tambahnya, setakat 19 Januari 2021 jam 12.00 tengah hari, 33 individu telah disaring dan tujuh individu disahkan negatif manakala 16 lagi masih menunggu keputusan ujian makmal.

Antara lain, daerah Kanowit kini dikategorikan sebagai zon jingga selepas mencatat 29 kes jangkitan tempatan dalam tempoh 14 hari.

Sementara daerah Subis di Miri dan daerah Belaga di Kapit pula dikategorikan sebagai zon kuning selepas catat tiga kes jangkitan tempatan dalam tempoh sama.