KUALA LUMPUR: Sebanyak 56 kes positif COVID-19 dikesan setakat semalam (28 Julai) hasil ujian saringan COVID-19 yang dijalankan antara 21 hingga 25 Julai lalu bagi sesi Mesyuarat Khas Parlimen.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah tersebut, dua kes melibatkan Ahli Parlimen, pegawai pengiring (enam), manakala 48 kes lagi melibatkan pegawai dari pelbagai agensi kerajaan.

Menurut beliau, dalam tempoh tersebut, seramai  2,093 individu menjalani saringan ujian masing-masing di Kompleks Parlimen, Pusat Kesihatan Daerah (PKD) Putrajaya serta fasiliti kesihatan kerajaan atau swasta.

“Ini menjadikan kadar positif adalah 2.7 peratus. Daripada 56 kes yang  positif ini, 39 (69.6 peratus) terdiri daripada mereka yang belum menerima dos vaksin lengkap atau belum menerima vaksin.

“Hasil siasatan dan penilaian risiko yang dijalankan setakat semalam, kes-kes positif ini tidak mempunyai kaitan epidemiologi di antara satu sama lain.

“Individu yang disahkan positif tidak dibenarkan hadir ke Sidang Parlimen. Mereka telah diasingkan, dirawat dan diberi Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) termasuk kepada kontak rapat kes positif tersebut sebelum hari bermula Sidang Mesyuarat Khas Parlimen,” katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.



COVID-19 | Ahmad Zahid antara yang disahkan positif

BACA: Mesyuarat Khas Parlimen: 4 lagi kes positif COVID-19 dikesan di Parlimen - Speaker

Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, siasatan diteruskan untuk mengesan kontak rapat kepada kes-kes positif tersebut.

Katanya, sehingga 28 Julai juga, empat orang kontak rapat telah disahkan positif COVID-19.

Jelas beliau,  keempat-empat kontak rapat tersebut tidak hadir sejak hari pertama persidangan berlangsung dan sedang dalam tindakan susulan oleh pihak kesihatan.

Mengambil kira situasi semasa COVID-19 dan keputusan ujian saringan, Dr Noor Hisham berkata, Kementerian Kesihatan (KKM) mencadangkan agar jumlah kehadiran secara fizikal di Parlimen dikurangkan dan tempoh persidangan dipendekkan.

“Bagi memastikan Sidang Khas Parlimen terus berjalan lancar, semua individu dikehendaki untuk mematuhi SOP dan peraturan-peraturan sedia ada.

“KKM akan terus memantau perkembangan situasi di Parlimen.

“Pasukan kesihatan dari Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bersama dari Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK) telah ditempatkan di bangunan Parlimen untuk menyelaras saringan demam dan gejala ke atas semua yang memasuki bangunan Parlimen.

“Sehingga 28 Julai 2021 seramai 104 individu telah menjalani ujian saringan kendiri “RTK-Ag Self Test Kit” menggunakan sampel saliva dan mendapati kesemuanya negatif COVID-19.

“Sekiranya terdapat kes positif COVID-19 dikesan dalam kalangan individu yang menghadiri Parlimen, siasatan akan dijalankan termasuk pengesanan kontak dan punca jangkitan,” ujar beliau.

Sidang Khas Dewan Rakyat berlangsung selama lima hari bermula Isnin lalu, dan diadakan mengikut peraturan mesyuarat dan menepati kehendak Perlembagaan Persekutuan.