PUTRAJAYA: Penganjuran bazar Ramadan akan ditutup sekiranya terdapat kluster jangkitan COVID-19 yang melibatkan peniaga dan pengunjung, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba.

Dr Adham berkata pihaknya menerima aduan mengenai kegagalan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) di beberapa lokasi bazar Ramadan di seluruh negara dan kerajaan memandang serius perkara berkenaan.

“Kalau kluster bazar wujud, ia mesti tutup.

“Kami akan melakukan siasatan menerusi aplikasi MySejahtera bagi mendapatkan punca atau tempat bermulanya jangkitan tersebut.

“Sekiranya penganjur tidak bertanggungjawab, tindakan akan diambil,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan buku “Malaysia Health Sector Response To COVID-19 Pandemic - Perspectives From The Field” di Pejabat Menteri Kesihatan pada Khamis.

BACA: Sambutan Aidilfitri: KKM cadang rentas negeri ditangguhkan - Dr Adham Baba

Berhubung pemberian kuasa kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk mengenakan kompaun kepada individu yang gagal mematuhi SOP, beliau berkata lantikan di bawah Seksyen 25 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342) itu bertujuan memastikan tahap pematuhan SOP di bazar Ramadan adalah tinggi.

Pada Rabu, Datuk Bandar, PBT dan Pegawai Penguatkuasa PBT Gred 19 ke atas diberikan kuasa mengeluarkan kompaun susulan berlakunya ketidakpatuhan SOP di bazar Ramadan.