KUCHING: Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak bersetuju melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Kampung Emperoh Jambu, di Padawan selama 14 hari.

PKPD yang bermula 23 Februari 2021 sehingga 8 Mac 2021 itu dibuat selepas penilaian risiko susulan kes positif COVID-19 melibatkan daerah Kuching, Samarahan dan Serian.

Menurut Pengerusinya, Datuk Amar Douglas Uggah Embas, JPBN Sarawak juga membuat keputusan untuk melanjutkan tempoh PKPD di Kawasan Rumah Pangsa dan Town Villa di Sibu Jaya selama tujuh hari lagi.

“Kita (JPBN Sarawak) telah membuat keputusan bahawa PKPD akan dikuatkuasakan di Kampung Emperoh Jambu, Padawan bermula 23 Februari hingga 8 Mac 2021.

“Selain itu kita juga memutuskan untuk melanjutkan pelaksanaan PKPD di kawasan rumah pangsa dan Town Villa di Sibu Jaya akan dilanjutkan mulai 26 Februari hingga 4 Mac 2021, untuk itu saya merayu kerjasama semua pihak dalam memutuskan rantaian COVID-19,” kata Uggah.

Sebelum itu JPBN Sarawak mengumumkan Kluster Emperoh Jambu antara dua kluster baharu di negeri itu.

Kluster komuniti ini berlaku apabila kes indeks 7,095 disahkan positif COVID-19 menerusi saringan individu sebelum memulakan tugas pada 16 Februari 2021.

Kes indeks ini dipercayai telah menjangkiti ahli keluarga dan berkemungkinan merebak kepada kontak lain semasa upacara pengkebumian ahli keluarga isteri kes indeks pada 3 hingga 5 Februari 2021.

“Hasil saringan dan pengesanan kontak rapat kepada indeks kes dan ahli keluarganya, tambahan 59 kes positif dikesan.

“Sehingga 22 Februari 2021, jam 12:00 tengah hari, 337 individu disaring dan 60 disahkan positif (termasuk kes indeks), 40 didapati negatif manakala 237 masih menunggu keputusan ujian makmal,” tambah Uggah.

Untuk itu, kesemua kes kluster ini telah dimasukkan ke Hospital Umum Sarawak (HUS) dan PKRC Kuching bagi tujuan pengasingan dan rawatan lanjut.