KOTA BHARU: Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan (JKNK) menjangkakan negeri ini akan mencatatkan kes harian baharu mencecah tiga angka selama empat minggu berturut-turut berdasarkan situasi semasa COVID-19.

Pengarah JKNK Datuk Dr Zaini Hussin berkata, sejak hampir dua minggu lepas, Kelantan mencatatkan antara 400 dan 500 kes positif setiap hari.

Perkembangan itu dilihat walaupun kerajaan telah mengambil tindakan menutup bazar Ramadan dan sekolah, serta melanjutkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 17 Mei. 

"Ini usaha kita setakat ini. Kita juga berdepan kes dalam komuniti.

"Jadi, saya jangkakan kes akan berterusan tiga angka untuk 28 hari, atau dua minggu akan datang ini, bergantung kepada bagaimana masyarakat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan," katanya pada Ahad.

Menurutnya, majoriti individu yang menjalani ujian di pusat saringan di Kota Bharu mencapai antara 700 dan 800 orang sehari.

Terdahulu, Dr Zaini mengiringi Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob serta Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Takiyuddin Hassan meninjau Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 (PKRC) di Dewan Jubli Perak di sini.


Katanya, pihaknya turut menghantar sampel ujian ke makmal swasta, Makmal Kesihatan Awam di Ipoh, Perak dan makmal Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian bagi mengelakkan berlaku kelewatan keputusan ujian.

Berdasarkan data laporan, terdapat pertambahan kes dalam komuniti yang menunjukkan COVID-19 sudah berada dalam masyarakat dan boleh menjangkiti sesiapa sahaja.

Menyentuh mengenai Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) fasa dua di Kelantan bermula 22 April lalu, Dr Zaini menjelaskan, 5,000 warga emas dan individu berisiko tinggi menerima suntikan dos pertama setakat ini.

Ia membabitkan pusat penerimaan vaksin (PPV) di Kota Bharu, Pasir Mas, Tanah Merah dan Pasir Puteh.

Dalam perkembangan berkaitan, ditanya berhubung kes tiga peniaga yang dikompaun sebanyak RM50,000 baru-baru ini, Dr Zaini berkata kertas siasatan sudah dihantar oleh JKNK kepada ibu pejabat di Putrajaya.

BACA: JKNK masih menunggu keputusan rayuan tiga peniaga dikompaun RM50,000

Setakat ini, katanya, keputusan rayuan belum diperoleh.