KUALA LUMPUR: Penularan kes COVID-19 dalam negara berada pada tahap terkawal selepas pelbagai kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) dilaksanakan sejak 1 Mei lalu.

Pakar Pengurusan Risiko Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof Madya Ts Dr Shamsul Bahari Shamsudin berkata, kebanyakan negeri menunjukkan penurunan kes yang signifikan, dengan kadar kebolehjangkitan COVID-19 nasional menurun ke paras 0.53.

"Ini yang harus terus berjaga-jaga kerana dalam tempoh satu bulan ini, sepanjang Mei saya jangkakan adalah dalam mod atau tempoh berjaga-jaga.

"Kita tak mahu ada lonjakan atau gelombang COVID-19 yang seterusnya. Jadi (kena) kita terus kekalkan norma-norma yang ada pada masa sekarang ini sehingga jumlah kes harian dalam negara turun lagi sekitar dua hingga tiga digit sahaja.

"Syukur juga negara kita telah menerima penggunaan ubat Paxlovid iaitu antiviral COVID-19, yang mana ia boleh digunakan walaupun pada masa ini hanya dibenarkan di hospital kerajaan.

'Tetapi saya yakin dalam tempoh satu atau dua bulan nanti pihak Kementerian Kesihatan (KKM) akan menilai dan melihat sekiranya ia boleh digunakan di tempat-tempat yang lain," katanya kepada Astro AWANI, hari ini.

Pun begitu, Shamsul Bahari berkata risiko peningkatan kes masih tetap ada kerana Malaysia masih di peringkat awal fasa peralihan ke endemik.

Beliau juga mengakui masyarakat sudah lebih berdisiplin dalam menjaga diri dan kesihatan orang sekeliling.

"Pengambilan vaksin yang lengkap dan dos penggalak juga dalam kalangan kelompok dewasa sudah agak tinggi. Cuma pengambilan vaksin kanak-kanak mungkin agak rendah.

"Jadi saya juga nak mengambil kesempatan untuk memohon kepada semua komuniti yang mempunyai anak yang kecil, sila dapatkan vaksin segera.

"Pemakaian pelitup muka juga pada perayaan saya lihat (pada tahap) positif dan masih ramai yang pakai pelitup muka walaupun sudah diberikan kebebasan  (pilihan)," tambahnya.